Concept AutoRAI versoberd
Ondanks de malaise op de automarkt gaat de AutoRAI 2009 door. Het concept van het evenement, dat om de twee jaar in Amsterdam plaatsheeft, is aangepast en versoberd.
Dat bleek dinsdag tijdens een presentatie van de RAI Vereniging op het Mediapark in Hilversum.„De productfocus gaat boven de merkfocus”, aldus Fernand Molenschot van de RAI Vereniging. Van 31 maart tot en met 11 april staan de auto’s van verschillende merken naast elkaar in categorieën als stad en compact, familie en reizen, cabrio, groen en luxe.
Waar auto- en motorshows elders in de wereld worden afgelast, maakt de organisatie van de AutoRAI een andere keuze. „Alleen in de Tweede Wereldoorlog ging deze beurs niet door”, aldus directeur Peter Janssen van de RAI Vereniging.
Aanvankelijk dreigde de AutoRAI niet door te gaan, omdat veel merken vanwege de malaise in de automarkt het geld er niet voor (over)hebben. Nu er een nieuw concept is gekozen, wat tot veel lagere kosten voor de deelnemers leidt, doen merken als Peugeot en Renault juist om die reden niet mee. Fiat en Nissan vinden een nationale autoshow op dit moment geen verstandige investering. Andere merken die verstek laten gaan zijn onder meer Citroën, Honda, Mitsubishi, Daihatsu, Dacia en Subaru. Volgens de organisatoren is desondanks 70 procent van de markt vertegenwoordigd.
De organisatie van de AutoRAI zegt erin geslaagd te zijn de kosten voor de deelnemers met 80 procent te reduceren. Zij besparen dat geld vooral door geen peperdure stands op te bouwen. BMW, dat eerder van deelname had afgezien, doet alsnog mee: „Een AutoRAI kost ons normaliter algauw 1,5 tot 2 miljoen euro. Nu zijn we slechts 20 procent van dat bedrag kwijt.”