Mitsubishi met sportieve genen

Mitsubishi kwam vorig jaar met de Lancer sedan op de proppen. De naam was langzaam in de vergetelheid geraakt, behalve bij rallyliefhebbers die de verrichtingen van de verschillende Evoversies in de rallysport nauwgezet volgen. Een flinke vleug sportiviteit van de rallyauto komt in de productieversie terug.

Tony Vos
5 December 2008 14:03Gewijzigd op 14 November 2020 06:51
De Mitsubishi Lancer Sportback ziet er van alle kanten snel en sportief uit. Foto Tony Vos
De Mitsubishi Lancer Sportback ziet er van alle kanten snel en sportief uit. Foto Tony Vos

De nieuwe vijfdeurs Sportback is net iets langer dan de sedan, 4,585 meter in totaal om precies te zijn. Het front vormt het beeldmerk van de laatste Mitsubishi’s. Door de chromen omlijsting van grille en luchtinlaat in de bumper wordt gesproken over de Jetfightergrille. Het geeft de Lancer een indrukwekkende uitstraling, mede ook dankzij de lage, naar de grille aflopende koplampen.Meestal zijn een hatchback en een sedan tot en met de voorportieren identiek, maar Mitsubishi heeft beide auto’s zo ontworpen dat ze ook van dezelfde achterportieren gebruik kunnen maken. De achtersteven past uitstekend bij het ontwerp. Zeker door toevoeging van een forse dakspoiler oogt de Lancer Sportback snel en sportief. Een absolute misser is de plaatsing van het derde remlicht onder de ruitenwisser. De enige juiste plaats is tegen de dakrand.

De meest complete Instyle-uitrustingsvariant staat bijzonder stevig op zijn schoeisel: 18 inch lichtmetaal met bijpassende brede banden. In z’n totaliteit biedt Mitsubishi met de Lancer Sportback een zeer krachtig ogende auto die duidelijk de link naar de autosport legt.

Betere ondersteuning
Direct na het openen van de portieren maakt de Instyle een complete indruk, vooral dankzij de standaard lederen bekleding. Het is alleen jammer dat ook Mitsubishi zich bij deze auto beperkt tot zwart en grijs met hier en daar wat accenten in metaalkleur. De bovenkant van het dashboard is prima ingedeeld en relatief rustig van samenstelling. Het geheel wordt afgebiesd met een donkergrijze accentrand. Alles wat daaronder zit, komt helaas wat rommeliger over. Vakjes, bakjes, knopjes, klepjes, het lijkt wat willekeurig in de auto geplaatst te zijn.

De stoelen in de Lancer zijn niet overdreven groot van formaat, maar bieden een uitstekende zijdelingse steun. Alleen zou de hellingshoek van de zitting wat uitgebreider afstelbaar mogen zijn voor een betere ondersteuning van de bovenbenen.

De ruimte achterin is dik in orde. Met de veiligheid is het prima gesteld. Mitsubishi levert naast de inmiddels zes gebruikelijke airbags ook een exemplaar dat de knieën van de bestuurder beschermt.

Waar Mitsubishi de Lancer sedan nog met een 1,5 liter krachtbron begint, start de Sportback meteen als 1,8 liter 16V met een keurig vermogen van 143 pk en een koppel van 178 Nm bij 4250 tpm. Deze motor kan worden geleverd met een handgeschakelde vijfbak of een CVT (continue variabele transmissie) met zes voorgeprogrammeerde overbrengingen. In de praktijk zal echter vooral de automatische stand worden gekozen.

Het ’schakelkarakter’ van de bak verraadt de ouderwetse CVT-eigenschappen. Als versnelling nodig is, wordt eerst het motortoerental flink opgevoerd. Daarna begint met een kleine vertraging de werkelijke acceleratie en keert het motortoerental tot normale proporties terug. De nieuwste CVT-bakken laten zien dat dit ook niet meer nodig is. Dit betekent dat zeker bij deze bak de handschakelmogelijkheid wat vaker gebruikt zal worden.

Niet té stug
Dat de Instyle-uitvoering standaard het zogenaamde sportonderstel bezit, is alleen maar in het voordeel van de auto. Deze rijdt hierdoor zeker niet té stug, maar biedt gewoon prima rijgedrag. Niet te hard op oneffenheden en verkeersdrempels, maar wel stabiel bij hogere snelheden en in snel genomen bochten. Het rally-DNA is dus voelbaar.

Mitsubishi past een gebruikelijke combinatie toe van McPhersonveerpoten voor en een multilinkophanging achter. Daarbij een hydraulische stuurbekrachtiging en niet de steeds vaker gebruikte en brandstofbesparende elektrische variant.

Mitsubishi start de Lancer Sportback bij 22.999 euro voor de Inform. De zeer complete en extra sportieve Instyle begint bij 29.499 euro. Inclusief CVT komt deze auto op 31.399 euro. Naast de 1,8 liter benzinemotor is er ook een 2 liter diesel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer