Binnenland

Jeugd: Feestdagen te commercieel

Jongeren zien Kerst als de belangrijkste feestdag. Wel vinden ze dat de dagen eromheen veel te commercieel zijn ingekleurd.

Binnenlandredactie
5 December 2008 12:00Gewijzigd op 14 November 2020 06:51Leestijd 2 minuten

Dat blijkt uit een onderzoek van het onlineonderzoekstraject Young Opinions onder bijna 1500 jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 22 jaar.Kerst (39 procent) is voor jongeren de belangrijkste feestdag, op de voet gevolgd door oud en nieuw (37 procent). Jongens vinden de jaarwisseling het belangrijkst, meisjes Kerst. Naarmate jongeren ouder worden, neemt het belang van Kerst toe en dat van oud en nieuw af. Voor allochtone jongeren komt het Suikerfeest wat belangrijkheid betreft op de derde plaats, voor autochtone jongeren zijn dat sinterklaas en Bevrijdingsdag. Pasen, Pinksteren en Hemelvaartsdag komen nauwelijks voor in het rijtje van belangrijkste feestdagen voor jongeren.

Vrijwel alle jongeren vieren oud en nieuw (93 procent) en Kerst (86 procent). Op ruime afstand volgen sinterklaas (61 procent) en Koninginnedag (45 procent).

Zes op de tien jongens vindt het samenzijn met familie of vrienden het belangrijkste tijdens een feestdag. De religieuze betekenis van een feestdag speelt nauwelijks een rol van betekenis.

Over het algemeen vinden jongeren de meeste feestdagen veel te commercieel en puur gericht op geld verdienen. De meeste jongeren geven bij Kerst het meeste geld uit (64 procent) en niet bij sinterklaas (13 procent) of bij Valentijnsdag (14 procent).

Acht op de tien jongeren is het eens met de stelling dat andere religies dan het christendom ook een vrije dag moeten krijgen voor hun viering. Vier op de tien noemen Valentijnsdag als favoriet voor een extra vrije dag in het komende jaar, gevolgd door het Suikerfeest (15 procent) en Halloween (11 procent).

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer