„Ik zie het logo nu pas voor het eerst”
Eén logo voor producten die goed zijn voor de volksgezondheid? Supermarktklanten in Kampen staan niet bepaald te juichen bij dit advies van de Gezondheidsraad. „Ik let nooit op die logo’s.”
Dat Sinterklaas in het land is, kan niemand ontgaan. Direct bij de ingang van het C1000-filiaal aan de Dr. Damstraat lachen de zakken pepernoten en pakken speculaasbrokken de klant tegemoet. Een overheerlijke amandelletter voor slechts 3,99 euro is ook niet verkeerd om in de boodschappenkar te hebben. Maar helaas. Er staat nergens een Ik Kies Bewustlogo op. De letter is wel bereid met échte boter, staat er duidelijk op de verpakking. Is dat nu goed of slecht voor de volksgezondheid?De 32-jarige E. van Diermen en haar twee kleine kinderen hebben er geen boodschap aan. Moeder moet er vanavond weer voor zorgen dat er eten op tafel staat. Of zij let op een gezondheidslogo? Ze schudt beslist haar hoofd. „Ik selecteer in de winkel niet op producten met of zonder logo. Vroeger stond er ook geen gezondheidslogo op.” Waar ze dan wel op let? „Ik eet gezond. Ik heb meestal verse groenten en aardappelen op het menu staan.”
Zou ze sneller een product met een logo kopen als er meer bekendheid over kwam? Van Diermen haalt aarzelend haar schouders op. „Ik ben bang van niet. Hoewel, door reclame over het belang voor kleine kinderen van boter met extra calcium neem ik die boter tegenwoordig ook.”
Bedrijfsleider M. J. Kuiper zit al 38 jaar in het vak. Ook hij zet zijn vraagtekens bij het nut van de logo’s. „Ik betwijfel of het logo klanten wat zegt. Op zich is het een goede zaak om er aandacht voor te vragen. Dan moeten alle supermarkten er een landelijk thema van maken en gezamenlijk de publiciteit zoeken. Net zoals we nu naar voren brengen dat we liever hebben dat klanten pinnen in plaats van contant te betalen. Maar leg in zo’n publiciteitsoffensief dan eerst uit wat het logo is: wat houdt het precies in en wat betekent nu dat iets gezond is? De mate waarin we iets nuttigen, blijft altijd van belang.”
Kuiper trekt een vergelijking met het aanbod van biologische producten in de supermarkt. „Daar is ook nauwelijks vraag naar, vooral omdat die spullen iets duurder zijn. Nederlanders zijn gewend om weinig geld voor hun boodschappen te betalen. Kijk maar naar andere landen zoals Zwitserland of Noorwegen. Daar ben je in de winkel al snel twee keer zo veel kwijt. Wil dit logo echt gaan aanslaan, dan zullen ook alle fabrikanten eraan mee moeten doen.”
De 22-jarige A. Vaandering doet ondertussen een kuipje dieetboter van het huismerk in haar winkelwagen. Of het met of zonder gezondheidslogo is? De jonge vrouw kijkt verbaasd. „Daar let ik nooit op.” Het kuipje boter heeft inderdaad een gezondheidslogo. „Ik zie het nu pas voor het eerst.”
Het filiaal van Albert Heijn aan de Meeuwenweg is ook in sinterklaasstemming. „Wat u hier vindt, is alles voor het feest van Sint.” ’s Lands grootste kruidenier let echter niet alleen op de kleintjes, maar ook op de keurmerken. Het gebruikt naast het Ik Kies Bewustlogo ook een eigen gezondheidslogo -het Gezonde Keuze Klavertje- op etenswaren. Bedrijfsleider J. Kooi aarzelt om een reactie te geven. „Ik ben hier net gisteren aan de slag gegaan. Bovendien moet u eigenlijk bij het hoofdkantoor zijn, want van daaruit wordt bepaald wat er in de schappen komt.” Kooi heeft niet de indruk dat consumenten rekening houden met de logo’s. „Ik weet dat klanten veel vaker vragen welke producten geschikt zijn bij een bepaalde allergie.”
De 27-jarige J. A. Slurink bekent nauwelijks op de logo’s te letten. Toch zegt hij wel degelijk rekening te houden met de vraag wat gezond is. „Ik ga vaak puur op mijn gevoel af en koop automatisch de wat duurdere producten.” Hij wijst op een aantal potjes speciale jam in zijn karretje. „Die zijn in de aanbieding. Er zit in deze jam niet zo veel kleur- en smaakstoffen, dus sla ik nu gelijk een aantal potjes van deze jam in.”