Economie

Maatschappelijke betrokkenheid bedrijven duidelijker

De grootste bedrijven in Nederland bieden steeds meer duidelijkheid over hun mate van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Onder dit MVO vallen betrokkenheid bij het milieu (afvalscheiding, stoffenuitstoot, groene producten), veiligheid, gezondheid of sponsoring van goed doelen. Vooral Heineken scoorde goed.

ANP
26 November 2002 15:24Gewijzigd op 13 November 2020 23:58

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van adviesbureau Berenschot dat dinsdag is gepubliceerd. Deze onderzocht de financiële en de milieu- en sociale jaarverslagen over 2001 op helderheid over het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het ging om de 25 grootste op de beurs genoteerde bedrijven en de 25 niet genoteerde, alle met een omzet van meer dan 900 miljoen euro. De snelste stijger was dit jaar Heineken. Deze meldt bijvoorbeeld dat de brouwerijen de Europese doelstellingen voor water- en energiebesparing wel hebben gehaald, maar de frisdrankenfabrieken van het concern niet.

Veel bedrijven zijn in de verslagen transparanter dan vorig jaar. In de voorhoede bevinden zich ABN Amro, DSM, Essent, Gasunie en Heineken. Maar het verschil tussen de onderzochte bedrijven is groot. Tien van de grote ondernemingen zeggen helemaal niets over MVO. Vier van hen deden dat ook een jaar eerder niet: modeconcern Gucci, supermarktgroep Laurus, uitgever Wolters Kluwer en energiehandelaar SHV.

Er komen binnen de bedrijven steeds meer interne regels voor maatschappelijk gedrag. Hoe de codes worden nageleefd, wordt echter niet dudelijk. Meten is een moeilijk punt. Steeds meer bedrijven gaan er echter toe over samen te werken met branchegenoten of wetenschappers om niet alleen MVO-activiteiten te ontwikkelen, maar ook te meten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer