Economie

„We steken de draak met koopwoede”

Half Nederland doet zijn sinterklaasinkopen, op de internationale Niet-Winkeldag. Op tien plaatsen in het land vinden zaterdag activiteiten plaats die de consument oproepen niets te kopen, zegt Dick Verheul van Omslag, een organisatie „die werkt aan een betere en mooiere wereld.”

28 November 2008 20:43Gewijzigd op 14 November 2020 06:49

Door allerlei acties bekritiseert Omslag de westerse consumptiecultuur, aldus Verheul. „We steken de draak met de koopwoede die heerst en wijzen op alternatieven.”De wereldwijde ”Buy Nothing Day” wordt sinds 1992 gehouden in tientallen landen. Sinds 1995 ook in Nederland. Het is de jaarlijkse protestdag van „bevrijde” consumenten, die niet steeds nieuwe spullen nodig hebben om zich prettig te voelen, aldus Verheul. „Consumeren gebeurt vaak uit sociale druk. Als scholieren een nieuw type mobieltje zien, willen ze die ook hebben om erbij te horen. Bij volwassenen werkt dat ook zo. Bevrijde consumenten zijn mensen die hebben ontdekt dat de belangrijkste dingen in het leven niet te koop zijn.”

Het doel van de Niet-Winkeldag is „consuminderen voor een schoner milieu en een eerlijker verdeling van goederen tussen rijk en arm”, zegt Verheul. „Een vijfde van de wereldbevolking neemt 86 procent van de wereldconsumptie voor zijn rekening. De overige 80 procent moet het met de rest doen. Als iedereen op aarde de westerse leefstijl zou hebben, zou de wereld te klein zijn.”

Welke acties hebben er vandaag plaats?
„We willen met de activiteiten duidelijk maken dat er alternatieven zijn voor winkelen. Sommige mensen gaan uit verveling de stad in. In Tilburg worden daarom cadeaubonnen voor immateriële cadeaus uitgedeeld, voor een boswandeling bijvoorbeeld. Ook vragen we aandacht voor hergebruik. In Amersfoort is een weggeefmarkt georganiseerd en in Renesse is er een plek waar mensen cadeautjes die ze eens kregen, kunnen ruilen.”

Consuminderen is toch slecht voor de economie? Zeker nu het al minder goed gaat.
„De vraag is of de economie er voor ons is, of wij er voor de economie zijn. De wereld wordt er op de lange termijn niet beter van als wij ons geld maar laten rondgaan. De economische infrastructuur met grote winkels is er nu op gericht dat we veel kopen. Als we andere keuzes maken, zou dat kunnen veranderen.”

Wanneer zijn jullie acties geslaagd?
„De effecten ervan zijn niet te meten. Als we horen dat de sinterklaasuitgaven zijn gedaald of er minder pinbetalingen zijn gedaan, dan hopen we dat dat door ons komt. Tegen de voordurende reclamestroom in moet ons geluid ook klinken. Bij veel jongeren roept dat herkenning op. Zij zijn vaak kritisch ten opzichte van de consumptiemaatschappij. Ook ouderen, die schaarse tijden hebben meegemaakt, herkennen zich in onze boodschap.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer