Decemberzegel knipoogt naar traditionele kerstkaart
Kerstkaarten horen bij de -dure- decembermaand. Gelukkig denkt TNT Post met de consumenten mee. Het concern brengt al jaren een goedkopere actiepostzegel op de markt. Dit jaar ontworpen door Jet van der Horst uit Zwolle.
Eind maart kreeg Van der Horst een telefoontje van TNT. Of ze de komende drie maanden voor hen aan de slag wilde.Overviel de vraag van TNT?
„Ja. Ik had het totaal niet zien aankomen. Eerst was ik helemaal verbaasd. Maar dat duurde maar even, want de handen moesten uit de mouwen. Op dinsdag belde TNT, een week later had ik een briefing waarin ik alle informatie kreeg. Drie weken later stond ik de eerste ontwerpen al te presenteren.”
Hoe ontdekte TNT jou?
„In het maartnummer van Vormberichten -het tijdschrift van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers- stond een portret van mij. Bij de foto was ook mijn website vermeld. Die hebben ze bekeken. Ze vertelden me dat ze mijn werk authentiek vonden. En dat ze het graag op de decemberzegels zouden zien. Het is natuurlijk super als je als ontwerper gekozen wordt om je werk.”
Hoe vrij was de opdracht?
„Heel vrij. Alles mocht, als het maar binnen het thema ”Attent” paste. En op de postzegels hoorden natuurlijk vaste gegevens, zoals Nederland, de waarde en het jaartal te staan. Maar verder mocht ik me volledig uitleven.”
Hoe verliep het ontwerpproces?
„Eerst heb ik nagedacht over het thema. Wat is attent? Er kwamen dingen bovendrijven als kaartjes sturen, mensen uitnodigen, het samenzijn en cadeautjes geven. Uiteindelijk maakte ik drie ontwerpen. Tijdens een presentatie bij TNT kozen zij in samenspraak met mij de stad. Daarop ben ik gaan voortborduren. De stad is een plaats waar veel mensen wonen. Bovendien biedt dat thema veel aanknopingspunten om het samenzijn af te beelden. Tegelijkertijd is mijn ontwerp een knipoog naar de traditionele kerstkaart. Vaak staat er een eenzaam schuurtje of een schaap in een besneeuwd landschap op. Eigenlijk helemaal niet zo gezellig. Daarom koos ik juist voor een stad vol mensen.”
Had je de drie maanden die je van TNT kreeg nodig?
„Ja. Al met al koste het project veel tijd. De eerste paar weken was ik bezig met ontwerpen. Tussendoor moest ik steeds presentaties geven. Aan de uiteindelijke illustratie heb ik acht dagen gewerkt. Daarna moest ik de typografie bepalen. Omdat ik voor een druk ontwerp koos, moest ik goed opletten bij het plaatsen van de letters en de cijfers. Op die manier bouw ik een stukje rust in. Daarna maakte ik de kleurstudies. Tinten zijn erg bepalend. Zou ik bijvoorbeeld veel blauw gebruikt hebben, dan hadden de postzegels een koude uitstraling gekregen. Geel staat juist weer voor een warm beeld. Aan het eind van het proces ben ik nog een dag in Engeland geweest om de perskeuring te doen. Dat betekent dat ik controleerde of de kleuren van de gedrukte postzegels overeenkwamen met de originele tekening.”
Hoe belangrijk was deze opdracht voor je?
„Heel belangrijk. Zeker als je als zelfstandige werkt, is het nodig dat je zichtbaar bent voor eventuele opdrachtgevers. Ik ben benieuwd wat ik verder nog op mijn bordje ga krijgen.”
Voor meer informatie: www.jetswerk.nl.
Wie is Jet van der Horst?
Jet van der Horst (1982) studeerde in 2006 af aan de Hogeschool voor de Kunsten (CABK) in Zwolle. Na haar opleiding is ze actief als zelfstandig illustrator. Sinds vorig jaar beschikt Jet over een atelier in de binnenstad van Zwolle. In 2007 verzorgde zij de illustraties in ”Sneeuwsporen” (uitg. De Banier), het actieprentenboek voor de Christelijke Kinderboekenmaand. Andere opdrachtgevers zijn onder meer Vrij Nederland en het Stedelijk Museum Kampen.