Autosector krijgt hulp van EU
Autofabrikanten in Europa kunnen rekenen op tijdelijke hulp van de Europese Unie, zo blijkt woensdag uit een debat in het Europees Parlement.
Door de recessie zien de fabrikanten hun verkopen kelderen. Dit jaar kopen Europeanen zo’n 5 procent minder wagens; dat komt neer op 1 miljoen stuks minder. De terugval is volgens de EU een klap voor de arbeidsmarkt, maar ook voor het milieu omdat milieuvriendelijker wagens uitblijven.EU-commissaris Günter Verheugen (Industrie) komt volgende week woensdag met voorstellen. De Duitser denkt aan belastingimpulsen op basis van CO2-uitstoot en ruimer krediet bij de Europese Investeringsbank, zei hij woensdag.
Commissaris Verheugen steunt alvast een geplande staatsgarantie van de Duitse overheid aan Opel, onderdeel van het bijna failliete GM. Normaal verbiedt de EU zulke staatssteun. „Maar bij Opel zijn buitengewone omstandigheden. Het mag niet zo zijn dat de werknemers van Opel moeten lijden onder fouten van GM in Amerika.”
De bestuursvoorzitters van de drie Amerikaanse autoproducenten General Motors, Chrysler en Ford hebben dinsdag aangedrongen op financiële steun van de overheid voor de noodlijdende sector. Ze hebben 25 miljard dollar (20 miljard euro) gevraagd aan het Congres.
Topman Rick Wagoner van General Motors liet tegenover een Senaatscommissie weten dat het een „catastrofe voor de Amerikaanse economie” zou betekenen wanneer de drie grote producenten zouden omvallen. Volgens hem zouden er in het eerste jaar 3 miljoen banen verloren gaan, terwijl de persoonlijke inkomens met 150 miljoen dollar zouden afnemen.
De autofabrikanten hebben last van de door de financiële crisis ingestorte automarkt. Amerikaanse autobedrijven schrijven hierdoor al maandenlang rode cijfers. General Motors (GM), producent van onder meer Opel, waarschuwde eerder deze maand dat het geld bij de autogigant tegen volgend zomerjaar op is, als de huidige malaise op de automarkt aanhoudt.
Veel politici vinden dat de autofabrikanten nu de rekening gepresenteerd krijgen voor hun eigen jarenlange falen. Het is dan ook maar de vraag of Chrysler, Ford en GM de gevraagde steun krijgen.