Economie

Reddingsplan autoindustrie VS op losse schroeven

Twee Republikeinse senatoren hebben zondag verzet aangekondigd tegen een reddingsplan van Democratische politici voor de Amerikaanse autoindustrie. Zij noemen die bedrijfstak een ’dinosaurus’, die weinig innovatief is en de verkeerde producten fabriceert. Het is door hun verzet zeer de vraag of het plan deze week door het Congres wordt aanvaard.

Redactie digitale media
17 November 2008 07:35Gewijzigd op 14 November 2020 06:44

Leiders van de Democraten willen uit het zevenhonderd miljard dollar grote steunfonds voor de financiële sector 25 miljard bestemmen voor de redding van General Motors, Ford en Chrysler. De Republikeinse senatoren Richard Shelby en Jon Kyl noemen het echter principieel onjuist om geld voor de redding van Wall Street te gebruiken om de autofabrikanten overeind te houden. Het zou slechts de ondergang van de autoindustrie uitstellen.„Iedere dag vallen bedrijven om, waarna er nieuwe voor in de plaats komen. Ik vind dit een weg die wij niet moeten inslaan’, zei Shelby. Hij zei dat de autofabrieken over goed personeel beschikken, maar niet over een goed management. ‘Ze innoveren niet. Ze zijn in zekere zin een dinosaurus."

De Democraten bezitten maar een kleine meerderheid in de Senaat en president George Bush is tegen het plan om de autofabrikanten te hulp te schieten. Dit betekent dat een eventuele reddingsoperatie moet wachten tot 2009, wanneer Barack Obama het presidentschap op zich neemt en de Senaat in zijn nieuwe samenstelling met een ruimere Democratische meerderheid bijeenkomt.

De Duitse regering heeft zondag gezegd te willen praten met de in moeilijkheden verkerende autoproducent Opel. Berlijn is echter niet bereid blind in de bres te springen voor hele industrieën die lijden onder de financiële crisis. Dat heeft de Duitse minister van Financiën Peer SteinBrück zondag gezegd.

„Bedrijven die verantwoordelijk zijn voor hun eigen problemen moeten niet naar de staat komen voor een oplossing", aldus Steinbrück tegen de krant Leipziger Volkszeitung. „Dit zal eenvoudigweg niet werken bij de Duitse regering". Volgens de Duitse minister van Economie Michael Glos is het niet de verantwoordelijkheid van de staat om in te grijpen als de vraag van consumenten afneemt.

Opel, onderdeel van de Amerikaanse autoproducent General Motors (GM), heeft de federale regering en Duitse deelstaten gevraagd het bedrijf te helpen de ernstige economische tegenwind het hoofd te bieden. „Er zijn tienduizenden banen, direct en indirect, verbonden aan Opel. Geen politicus kan in zo een situatie onverschillig blijven", aldus Steinbrück.

Bondskanselier Angela Merkel heeft maandag een ontmoeting met topmensen van het bedrijf. Dinsdag praat de Duitse regering met Duitse deelstaten over de problemen in de bredere autosector.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer