Soesterberg blijft in stilte achter
Het lijkt een feestje. Een tamboerkorps, een heuse vliegshow. Toch overheerst weemoed. Soesterberg is gevallen. De vliegbasis is niet langer militair luchtvaartterrein.
Honderden luchtmachtpetten verzamelen zich in een helikopterhangaar op Soesterberg. Spotlights stralen. Rood, blauw, geel, paars. Het Tamboerkorps van het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht speelt een vrolijk deuntje.Rechtsvoor hangt het vaandel van de vliegbasis. Het doek kan een plaats krijgen in het Militaire Luchtvaartmuseum. De commandant van de vliegbasis, kolonel Frank Gerards, heeft woensdag tijdens een ceremoniële bijeenkomst het commando over de basis teruggeven aan de hoogste baas van de luchtmacht, generaal Jac. Jansen. Tegelijkertijd is het 933 basissquadron opgeheven.
Iedereen die maar iets met Soesterberg heeft, is erbij. Oudgedienden, buren, spotters, klagers, politici. Ook prof. mr. Pieter van Vollenhoven geeft blijk van zijn belangstelling. Reservekolonel Van Vollenhoven heeft op deze plek aan het eind van de jaren zestig zijn dienstplicht vervuld. „En zijn militaire vliegbrevet gehaald”, aldus generaal Jansen.
De sluiting van Soesterberg komt niet onverwacht. Al in 2003 heeft Defensie besloten de stekker eruit te trekken. Bezuinigingen eisen hun tol. Deze vliegbasis is de vierde, die sinds de val van de Muur in 1989, haar poorten sluit. Eerder was het einde oefening voor Ypenburg, Deelen en Twenthe. Op 31 december valt, na 95 jaar, het doek definitief voor Soesterberg.
Generaal Jansen geeft de basis over aan de commandant Commando Dienstencentrum. „Een markant moment”, aldus generaal Jansen woensdag. „Iedereen die de luchtvaart een warm hart toedraagt, wordt enigszins vervuld met weemoed en melancholie.” De commandant luchtstrijdkrachten noemt de vliegbasis tijdens de sluitingsceremonie „een historisch kroonjuweel.”
Soesterberg ís ook bijzonder. De basis geldt als de bakermat van de luchtvaart in Nederland. Op 1 juli 1913 wordt de Luchtvaartafdeeling opgericht, de voorloper van de Koninklijke Luchtmacht. Tot aan de Tweede Wereldoorlog is Soesterberg het epicentrum van de Nederlandse militaire luchtvaart.
Na de capitulatie in mei 1940 nemen de Duitsers het bewind over Fliegerhorst Soesterberg over. Tientallen Heinkels, Junkers en Messerschmitts strijken neer op Utrechtse bodem. De Duitse aanwezigheid trekt de aandacht van de geallieerden. Het vliegveld krijgt zware bombardementen te verduren.
Negen jaar na de oorlog nemen de Amerikanen met het 32e Fighter Inceptor Squadron intrek op Soesterberg. Het onderkomen van de yanks krijgt al snel de naam Camp New Amsterdam. Met Sabres, Phantoms en F-15 Eagles levert het Wolfhound Squadron veertig jaar lang een bijdrage aan de luchtverdediging van Nederland. In 1994 vertrekt de laatste Amerikaan.
Soesterberg telt in de loop van de tijd verschillende luchtmachtonderdelen: het 298 squadron met dertien Chinooktransportheli’s, het 300 squadron met zeventien Cougarhelikopters en vier Alouettes III en het 932 onderhoudssquadron. Alle heli’s zijn de afgelopen maanden vertrokken en gestationeerd op Gilze-Rijen.
Basiscommandant Gerards laat er geen onduidelijkheid over bestaan. „Er is hier veel opgebouwd. Mijn excuses, ik heb nu echt alles afgebroken.” Ruim 10.000 kuub aan materiaal is naar Gilze-Rijen overgevlogen.
Samen met Pieter van Vollenhoven bekijken de duizenden bezoekers de laatste fly-by op Soesterberg. Een bonte stoet van oude en nieuwe kisten vliegt voorbij: Alouettes, Chinooks, Apaches, PC-7’s en een Fokker 50. Maar ook een Phantom en vier F-16’s. Het slotakkoord is uiteindelijk voor de Amerikanen. Met groot kabaal stijgen twee F-15’s op. De naverbranders spuwen vuur.
Dan wordt het stil. Definitief stil.
url verwijzing web (u689(refdag.nl voor een slideshow over de sluitingsceremonie.