Darwinjaar (II)
Op pagina 3 in RD 31-10 las ik de bijdragen over Darwin, Dekker enzovoort.
Ik ben nu 56 jaar. Kwam tot geloof tijdens mijn studie biologie in Wageningen. Doordat ik door de Heere Jezus een kind van God werd, wist ik: Vader heeft het allemaal gemaakt. Heb daarna heel wat doorvorst. Ik ben blij te lezen dat jullie volgend jaar veel meer gaan publiceren over schepping/evolutie. Ik denk dat de druk van ongelovige wetenschappers zo groot is, dat alweer en nog steeds christenen denken dat evolutie toch waar is. Wie met Jezus leeft en Hem zoekt, zal toch gaan beseffen dat Adam er was en dat Hij de nieuwe mens is. Als God vandaag de dag wonderen kan doen van genezing, is dat een teken van Zijn scheppingskracht. Er is toch zo veel wetenschappelijke kennis, ook bij creationisten. Laat u ook de mensen van De Oude Wereld vooral aan het woord.Ik vind het voor jonge mensen allemaal erg verwarrend. De schepping is dan een ding, maar de zondvloed is ook zo enorm van invloed geweest op geologische formaties en paleontologische waarnemingen en dergelijke.
En wat over de komst van Jezus op de wolken en straks de nieuwe aarde? Eerst een proces van miljoenen jaren en dan ineens in onze tijd de wederkomst en het einde van deze tijd?
Ik ventileer even wat gedachten, omdat ik daar naar aanleiding van genoemde artikelen behoefte aan heb.
Professor Dekker vergist zich zeer. De oorsprong van het evolutiedenken is niet de wetenschap, maar het onverlichte menselijke brein.
Ir. Dick de Vries
Joshua
In RD 6-11 staat een verslag over het werk van de Nigeriaanse profeet Joshua. Nu lijdt het christendom in onze tijd onder een welvaarts- en gezondheidsevangelie. In de afgelopen jaren zijn mij daarbij een paar karakteristieken opgevallen. 1. Vaak hebben de leiders/voorgangers opgeblazen pretenties. De kerk van Joshua heet de Synagoge Kerk van Alle Naties. ”Van alle naties”: wat een grootheidswaanzin. Joshua presenteert zich als „dé profeet.” Hij laat zijn discipelen(!) hem karakteriseren als dé man Gods. Hij staat centraal! Ik heb de indruk dat het vaak gaat om sterke persoonlijkheden, waardoor ze anderen inpakken, zodat die hun kritische zin verliezen. 2. De genezingen die plaatsvinden, hebben een sensationeel karakter en worden voortdurend vastgelegd op video. Die staan centraal! Hier is het wonder niet meer een teken bij het Woord, maar het wonder ís de boodschap: het getuigt van Joshua’s roeping en status. 3. Als je wilt weten wat nu de profetie is van de profeet, dan komt dat in het artikel nauwelijks aan de orde. Toch is dat volgens de Bijbel de toetssteen. Die toetsteen ontbreekt hier. 4. In de werkwijze van Joshua is veel (quasichristelijke) magie te herkennen: helderziendheid, toekomstvoorspelling, een poging tot geestelijk krachtsvertoon door het roepen van leuzen of Bijbelteksten. Vergelijk daarmee eens de voorschriften van Jakobus (Jak. 5:14-16). Daar geen massabehandeling, maar aandacht voor het individu en voor schuldbelijdenis binnen het raam van de gemeente. 5. En ten slotte: de kwaadaardige suggestie dat als je niet genezen wordt, dat je eigen schuld is, omdat je niet gelooft in de goddelijke roeping van Joshua of omdat je niet Jezus wilt volgen. Een geraffineerde truc, waardoor het uitblijven van genezing nooit de schuld van Joshua kan zijn. De boodschap en de werkwijze van „de profeet” kunnen niet de toets van Bijbelse kritiek doorstaan. Hier staat niet Gods genade in Christus centraal, de vergeving van zonden en het Woord van God. Hier staan Joshua als krachtpersoon en de genezing van de mens centraal.
Drs. J. A. van Delden
Snoeckgensheuvel 23
3817 HK Amersfoort
SGP-koers (V)
In RD 8-11 schetst ds. W. Visscher in een interview op een heldere en eerlijke wijze hoe hij tot het pleidooi om de neutrale staat te aanvaarden gekomen is.
Aan het slot geeft ds. Visscher aan dat een raadslid ook ambtshalve bijvoorbeeld een moskee kan bezoeken. Het argument hiervoor is: „Je bent raadslid voor de hele gemeenschap.” Als dit argument uitgangspunt in onze SGP gaat worden, zal dit vroeg of laat leiden tot een praktische aanvaarding van allerlei soorten van goddeloosheid. Dit kan nooit de roeping van een christen zijn.
Ten slotte, is er wel over nagedacht dat hetzelfde argument: „Je bent ambtenaar/raadslid voor de hele gemeenschap”, juist gebruikt wordt om bijvoorbeeld gewetensbezwaarde trouwambtenaren onder druk te zetten? Daarom lijkt me dat een verkeerd argument voor een SGP’er.
Een hout uit het bos van de seculieren.
L. van der Hoek
Voorweg 61
2391 AC Hazerswoude