Alles of niets voor luxueuze Italiaan
De nieuwe Lancia Thesis wordt bejubeld of verguisd. Men valt voor de excentrieke neoklassieke lijnvoering van de Italiaan of men walgt ervan. Het is met de Thesis dan ook alles of niets. Ofwel het vlaggenschip van Lancia gaat als een succesnummer furore maken ofwel de auto zal als een misser van formaat geschiedenis gaan schrijven. Een tussenweg is er niet. De Thesis is het lot der extremen beschoren.
„De eigentijdse lijnen van de Thesis hebben de zuivere, zachte vormen uit de mooiste periode van de automobielgeschiedenis in de genen. De Thesis interpreteert op moderne en creatieve wijze de harmonie van proporties, de warmte van vormen en het spel van lijnen en welvingen uit de jaren ’30 en ’40.” In ronkende bewoordingen bejubeld Lancia het lijnenspel van haar nieuwe topmodel. Anders dan diens voorgangers Thema en Kappa is de Thesis eerst en vooral esthetiek op wielen. Lancia heeft net als Renault met de Vel Satis getracht een onderscheidende positie in het topsegment te bevechten. In een segment waar klinkende merknamen als Mercedes-Benz, BMW, Audi en Volvo sinds jaar en dag het grootste deel van de koek verdelen, is niet of nauwelijks plaats voor meer van hetzelfde.
Lancia mikt echter op een groeiende groep individualisten en non-conformisten, voor wie het bewandelen van platgetreden paden geen vanzelfsprekendheid is. Renault bedient deze kopersgroep met de futuristisch gestileerde Vel Satis. Lancia daarentegen heeft gepoogd om een progressieve styling te baseren op elementen uit het verleden. Mooi of niet, uitstraling kan de Thesis niet ontzegd worden. De langgerekte verschijning doet hoofden draaien en monden openvallen.
De missie van de Thesis is niet gering. Lancia lijdt al jaren een kwakkelend bestaan in de marge. De Lancia Lybra -als alternatief voor de Audi A4 en BMW 3-serie- heeft tot op heden geen potten kunnen breken. De Ypsilon is inmiddels op leeftijd gekomen en lijkt nog slechts als actiemodel aan de man of vrouw gebracht te kunnen worden. De multifunctionele Phedra is net nieuw en deelt zijn basis met gelijksoortige modellen van Citroën, Peugeot en Fiat.
Lancia is overigens volledig in handen van Fiat, dat momenteel eveneens in een verre van benijdenswaardige positie verkeert. De omzetten lopen terug en de nieuwe modellen brengen niet de verkoopcijfers waar Fiat op gerekend heeft. Geen wonder dat de ogen van Lancia op de Thesis gericht zijn. Zal deze excentrieke verschijning erin slagen om het deftige Italiaanse merk steviger op de kaart te zetten of zal de Thesis Lancia definitief naar het tweede plan verwijzen?
Voor de aandrijving van de Thesis heeft de koper keuze uit een drietal benzinemotoren en een direct ingespoten commonrail turbodiesel. De basis wordt gevormd door een 2,4 liter vijfcilinder benzinemotor die goed is voor een maximumvermogen van 125 kW/170 pk. Eveneens een benzineversie is de 2,0 liter vijfcilinder turbomotor die met een maximumvermogen van 136 kW/185 pk net wat meer spierkracht biedt. De Thesis 2.4 JTD telt eveneens vijf cilinders en is goed voor een maximumvermogen van 110 kW/150 pk.
De absolute top wordt gevormd door de beproefde 3.0 liter vierentwintig kleppen tellende zescilinder benzinemotor die een maximumvermogen van 158 kW/215 pk bij 6000 tpm via de voorwielen op het wegdek weet te brengen. Het maximumkoppel van de meest krachtige Thesis bedraagt 263 Nm bij 5000 tpm. De 1795 kilogram zware Lancia weet aldus gemotoriseerd in 9,2 seconden vanuit stilstand een snelheid van 100 km/h te bereiken en haalt volgens zijn makers een topsnelheid van 234 km/h.
Schakelgedrag
Keurige cijfers die overigens wel duidelijk maken dat de krachtbron in de zware Italiaan niet overbemeten is. De motor geeft de indruk behoorlijk te moeten werken om de auto van zijn plaats te krijgen, hetgeen ten aanzien van de vijfcilinders te denken geeft. De zescilinder machine bewijst ook zijn diensten in de Alfa Romeo 166, maar behoeft in die auto aanzienlijk minder kilo’s in beweging te brengen. Bij voluit versnellen laat de motor een goed hoorbare en sportief klinkende brul horen. Wie de auto evenwel berijdt zoals het een Lancia betaamt, kan niet anders concluderen dan dat de motor stil en trillingsvrij zijn werk doet. Daarvoor vraagt de Thesis dan wel een flinke slok. Gemiddeld verstookten wij elke 7,7 kilometer een liter euroloodvrij en dat is in deze klasse niet bepaald spaarzaam.
De Thesis 3.0 V6 24V is standaard voorzien van Comfortronic. Deze adaptief schakelende vijftraps automaat past met behulp van allerhande elektronica zijn schakelgedrag aan de rijstijl van de bestuurder aan. In de praktijk blijkt de bak de neiging te hebben om relatief lang in een bepaalde versnelling te blijven ’hangen’, wat niet optimaal harmonieert met het comfortabele karakter van de auto. Overigens wisselt de transmissie soepel en schokvrij van verzet en is de bak desgewenst handmatig te bedienen.
Het onderstel is voorzien van elektronisch geregelde schokdempers die een adequate verwerking van allerlei ongerechtigheden in het wegdek dienen te garanderen. Daar slaagt de Lancia voortreffelijk in, al zouden de veerwegen wel wat korter mogen zijn. Nu zakt de Thesis wel heel diep door de veren wanneer er bijvoorbeeld een verkeersdrempel genomen wordt. Meer dan eens hoorden we de bodem van de Italiaan over een drempel schuren.
Stuurbekrachtiging
Minder gecharmeerd zijn we ook van de variabele hydraulische stuurbekrachtiging. Bij parkeersnelheden geeft het systeem soms niet thuis zodat er eerst door een zekere mate van weerstand geduwd moet worden. Bovendien mist de besturing scherpte. De Thesis is in zijn element op lange en rechte snelwegen. Daar komen de eigenschappen van de comfortabele Italiaan volledig tot hun recht. In bochten gedraagt de auto zich goedmoedig. De Thesis helt weliswaar wat meer dan gemiddeld over, maar blijft vertrouwd aanvoelen. De opkomende onderstuurreactie kan dan ook eenvoudig gecorrigeerd worden. Wanneer het te hard gaat, grijpen systemen als abs en esp in om de auto op de weg te houden.
Het interieur van de Thesis is minder excentriek vormgegeven dan de carrosserie, maar daarom niet minder smaakvol. Het is fraai vormgegeven en royaal voorzien van leer, hout en magnesium. Het dashboard is overzichtelijk ingedeeld en laat zich navenant bedienen. Voor het mooie zitten de knoppen van de automatische airconditioning wat te laag. Lange bestuurders kunnen met de knie de temperatuurknop raken, zodat de inzittenden van de auto ongemerkt opgewarmd kunnen worden tot tropische temperaturen.
De Thesis is een sfeervolle auto die zijn inzittenden overweldigt met comfort en luxe. Zo beschikt de auto over twee uitstekend verstelbare voorstoelen die bovendien prima ondersteunen. De stoelen zijn voorzien van wat vreemd gevormde hoofdsteunen die bovendien teveel naar achteren staan, maar voor het overige is er niets op het meubilair aan te merken. Zowel voor- als achterin is er meer dan voldoende ruimte voor hoofd en ledematen beschikbaar.
Comfortronic
De Italiaan is ook een ideale auto om je te laten rijden. Vanaf de achterbank kunnen de airconditioning en het informatiesysteem worden bediend en beschikt de achterpassagier over de mogelijkheid om de rechter voorstoel naar voren te schuiven. De kofferruimte meet een inhoud van 400 liter. Voldoende, maar niet indrukwekkend.
Lancia levert de Thesis in een tweetal uitvoeringen. De Executive is standaard voorzien van lichtmetalen velgen, xenon koplampen, automatische airconditioning, elektrisch bedienbare ramen, alcantara bekleding, regensensor, boordcomputer, geïntegreerde telefoon met spraakbediening, abs, elektronisch geregelde schokdempers, cruise control, automatische parkeerrem, acht airbags en elektrische sloten gecombineerd met elektronisch geregelde portiervergrendeling.
Een Emblema kost weliswaar € 4500 meer, maar verwent de inzittenden voor dat bedrag dan onder andere wel met zaken als elektrisch bedienbaar zonnescherm, lederen bekleding, verwarmde voorstoelen, navigatiesysteem en een BOSE-audiosysteem met cd-wisselaar. De prijslijst begint overigens met een bedrag van € 47.000 voor de Thesis 2.4 20V Executive en loopt door tot € 62.500 voor de hier ten tonele gevoerde Thesis 3.0 24V Comfortronic Emblema.
De lijst met opties is beperkt. Kopers wordt wel aangeraden te investeren in de parkeersensoren in de bumpers (600 euro). De Thesis is namelijk niet bijster overzichtelijk, zodat die slimme parkeerhulp onnodige schaafwonden op de gladde bumpers kunnen voorkomen.
Kroon
Lancia heeft met de Thesis een bijzondere auto op wielen gezet. Dat is eerst en vooral zichtbaar. Geen auto overigens die de genoemde concurrenten overtuigend naar de kroon steekt. De Italiaan concurreert evenmin op prijs. De auto charmeert met binnenruimte en comfort. De Thesis is een snelwegkoning bij uitstek, geen bochtenridder. Daartoe missen onderstel en besturing aan scherpte en zijn de veerwegen te lang. De kopersgroep die daarom vraagt, wordt overigens uitstekend bediend met de Alfa Romeo 166 die onder dezelfde Fiat-vlag geproduceerd wordt. De Lancia Thesis is een auto voor non-conformisten die niet in een doorsnee Duitser gesignaleerd willen worden. Het is te hopen dat Lancia deze onafhankelijke geesten met haar nieuwe topmodel weet te beroeren. De auto verdient meer dan een bestaan in de marge.