„Automarkt India kan blijven groeien”
Waar autoproducenten elders in de wereld wakker liggen van de financiële crisis, slapen hun collega’s in India zacht. „Tot 2015 verwachten wij een jaarlijkse groei van 10 tot 12 procent in onze verkoop”, zegt Mayank Pareek, verantwoordelijk voor de marketing & sales bij Maruti Suzuki, het grootste autoconcern van het subcontinent.
Dit Japans/Indiase concern heeft het hoofdkwartier in Gurgaon, een satellietstad van de Indiase hoofdstad New Delhi, en produceerde vorig jaar 735.000 auto’s. In 2010 moeten er 1,25 miljoen vierwielers van de band rollen. Daarvan is 1 miljoen bestemd voor Indiërs.Maruti Suzuki is in eigen land met een marktaandeel van 55 procent met grote voorsprong marktleider, vertelt Pareek. Het Japanse Hyundai is nummer twee met 18 procent, Indiaas trots Tata completeert met bijna 18 procent de top drie. De overige autoconcerns hebben marginale marktaandelen.
De afgelopen week maakten Indiase media melding van wegzakkende autoverkopen. Tata, dat bezig is met het opzetten van een fabriek voor de productie van een auto die iets meer dan 2000 euro gaat kosten, zinspeelde op het voor een paar dagen stopzetten van de productie van een bestaande fabriek.
Bij Maruti Suzuki maakt men zich desondanks geen zorgen. „Het potentieel van onze interne markt is enorm”, weet Pareek. „Slechts negen op de duizend Indiërs hebben een auto. Ter vergelijking: in Pakistan zijn dat er 20 en in Sri Lanka 35.”
Een reeks andere factoren speelt ook een rol in de verwachte toename van de vraag naar auto’s. Pareek: „Onze bevolking is relatief jong. De economie groeit al twee decennia in snel tempo en er zijn veel nieuwe banen ontstaan, vooral in de dienstensector. Verder heeft de overheid veel geld gestoken in wegen op het platteland. Dat is nu veel beter bereikbaar dan vroeger. Banken hebben zich er gevestigd en de toegang tot financiering is daardoor enorm toegenomen. Gevolg is dat mensen in de rurale gebieden ook auto’s gaan aanschaffen.”
De wegen in en rond de grote steden staan nu al vol met files. Inwoners uit de middenklasse kochten de afgelopen jaren op grote schaal auto’s. India, tot enkele jaren geleden een toonbeeld van spaarzaamheid, heeft zich de afgelopen jaren overgegeven aan lenen. Inmiddels wordt driekwart van de auto’s gekocht op basis van een financieringsregeling.
Pareek verwacht dat de Indiase economie relatief weinig schade zal ondervinden van de wereldwijde financiële crisis. „Naast de afzet in eigen land vinden we nieuwe markten in Latijns-Amerika, Afrika en ook in Europa. Onze nieuwe modellen voldoen aan alle eisen die in Europa gesteld worden.”
De vier fabrieken van Maruti Suzuki produceren in totaal dagelijks 2200 tot 2400 auto’s. Gemiddeld rolt er om de negentien seconden een wagen van de band. Circa 10.000 mensen vinden emplooi bij het concern.