Omzetgroei horeca zakt verder in
De horeca kampt nog steeds met teruglopende klandizie. Cafés en restaurants hebben het derde kwartaal gemiddeld 4 procent minder verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Prijsstijgingen hebben echter voor een omzettoename van 3 procent gezorgd.
Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het is al het derde kwartaal op rij dat de omzetstijging (inclusief prijsstijgingen) daalt. In de eerste drie maanden van dit jaar steeg de omzet nog met gemiddeld 4,7 procent, in het tweede kwartaal zakte dit terug naar 4,0 procent.
Vooral restaurants hebben in de periode juli tot en met september minder gasten aan tafel gehad. Met een stijging van 0,4 procent is de omzetgroei op het laagste niveau sinds acht jaar. De prijzen zijn echter met 5 procent gestegen. Als de omzet voor deze toename wordt gecorrigeerd, is er sprake van een omzetafname van 4,5 procent.
Cafés en hotels liggen boven het gemiddelde van de totale horeca. De omzet bij cafés nam 4,9 procent toe. Zonder de prijsstijgingen daalt het volume echter met zo’n 3 procent. Bij hotels was een omzetstijging van 4,6 procent te zien.
De daling van de omzet is volgens het bedrijfsschap Horeca en Catering te danken aan de slechte economische omstandigheden. Daardoor zijn consumenten minder snel bereid om een drankje te kopen.
Cafés hebben geprofiteerd van het mooie en langdurige zomerweer, aldus het bedrijfsschap. Hotels zijn er goed in geslaagd om klanten te trekken met kortingen op kamerprijzen.