Economie

Jarig Finnair dagdroomt over schotels

Over 85 jaar vliegen we in supersonische vliegtuigen in drie uur van Europa naar Australië, maken we cruises in reusachtige vliegende schotels en gaan we op vakantie naar ruimtehotels. Fictie? Waarschijnlijk wel, maar dat is voor het jubilerende Finnair geen reden er niet over te dagdromen.

ANP
6 November 2008 09:50Gewijzigd op 14 November 2020 06:40

De Finse luchtvaartmaatschappij vierde deze week haar 85-jarig bestaan met de uitgave van het boek Departure 2093. Veel bedrijven grijpen zo’n mijlpaal aan om terug te blikken, maar Finnair besloot dat een kijkje in de toekomst veel leuker en spannender is. „Het verleden ligt vast en de toekomst kunnen we nog voor een deel zelf bepalen”, aldus communicatiedirecteur Christer Haglund.Finnair vroeg specialisten van onder meer vliegtuigbouwer Airbus en accountants- en adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC) een aantal scenario’s op papier te zetten over hoe de luchtvaart er over 85 jaar uit zou kunnen zien. De toekomstvisies die dat opleverde zijn, voor wie er met de ogen van nu naar kijkt, op zijn minst moeilijk voorstelbaar. Dat erkent ook Haglund. Maar hij wijst erop dat lange tijd niemand voor mogelijk hield dat de mens ooit zou vliegen.

Blikvangers zijn de tekeningen van de Finse kunstenaar Kauko Helavuo, die een aantal futuristisch ogende vliegtuigontwerpen afleverde. Zo vloeide er een luchtschip voor circa 2000 passagiers in de vorm van een vliegende schotel uit zijn pen, en een schip dat ruimtetoeristen binnen een halfuur naar satelliethotels op 500 kilometer hoogte brengt. Ook ontwierp Helavuo een mogelijke opvolger van de Concorde, een toestel met 800 stoelen en een kruissnelheid van mach 4,5.

„Natuurlijk zal de werkelijkheid heel anders zijn”, zegt topman Jukka Hienonen van Finnair. Maar een ding is volgens de bestuursvoorzitter zeker, er zal ook in de toekomst vraag zijn naar luchtvervoer. „Mensen willen elkaar ontmoeten, de wereld ontdekken en wereldwijd zakendoen. Dat zal niet veranderen. Het is aan ons om vooruit te kijken en in te spelen op de veranderende wensen van reizigers.”

Brandstoffen op basis van aardolie worden steeds duurder, verwacht Hienonen. Daarom, en omdat de klimaatproblematiek erom vraagt, zal gezocht moeten worden naar alternatieven. Maar ook dat is toekomstmuziek. „Brandstof is nog te goedkoop om ons aan te sporen serieus werk te maken van schonere energiebronnen”, aldus de Finnairtopman.

Communicatiedirecteur Rainer Ohler van Airbus is er evenwel van overtuigd dat de luchtvaartbranche op dit terrein een sterke ontwikkeling voor zich heeft. „We ontdekken steeds betere materialen, brandstoffen en technologieën. Topman Giovanni Bisignani van de internationale brancheorganisatie IATA heeft gezegd dat vliegen in 2050 CO2-emissievrij moet zijn. Dat bezorgde ons eerst grijze haren, maar nu geloven we dat het kan”, aldus Ohler.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer