Detailhandel blijft grote klap bespaard
Een klap vergelijkbaar met de ’rampjaren’ 2003 en 2004 blijft de Nederlandse detailhandel bespaard. Supermarkten zullen volgend jaar de kar trekken.
In de kleding- en schoenenbranche en de elektronica- en meubelhandel lijkt een omzetdaling onvermijdelijk. Elektronicawinkels en meubelzaken worden het hardst getroffen door de kredietcrisis.Dat blijkt uit een gisteren gepubliceerd onderzoek van ING over de verwachtingen voor de Nederlandse detailhandel in 2009. De onderzoekers van de bank verwachten dat, ondanks de economische teruggang, de omzet in de winkels volgend jaar vrijwel stabiel blijft op 80 miljard euro.
Dat de gevolgen van de kredietcrisis lijken mee te zullen vallen, heeft volgens de ING-economen vooral te maken met een verwachte daling van de inflatie door de sterk teruglopende olieprijs. Verder probeert de overheid de consumentenbestedingen op peil te houden met het uitstellen van de btw-verhoging en het afschaffen van de WW-premie.
Elektronicawinkels en meubelzaken zullen het meest te lijden hebben onder de kredietcrisis. „De consument zal zich wel twee keer bedenken voordat hij of zij tot een grote aankoop overgaat”, aldus econoom Jurjen Witteveen van ING. Verder wijst hij op de opkomst van internetwinkels, die al enige tijd een serieuze bedreiging vormen voor de traditionele elektronicazaken.
In de meubelbranche loopt de omzet volgend jaar het hardst terug. „Mensen blijven langer in een huis wonen en de nieuwbouwproductie staat onder druk. Voor veel mensen betekent een nieuw huis ook nieuwe aankopen voor de inrichting”, aldus Witteveen. Hij verwacht een omzetdaling voor de meubelwinkels van 3 procent.
Minder inkomsten worden ook verwacht voor kleding- en schoenenzaken. Vooral schoenenverkopers krijgen het lastig. „De branche slaagt, er in tegenstelling tot de kledingbranche, te weinig in via snelle collectiewisselingen of aanpassing van winkels de consument over te halen tot de aankoop van duurdere schoenen”, aldus Witteveen.
De supermarkten, goed voor bijna 40 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet, zullen volgend jaar meer omzet blijven draaien. Bij de speciaalzaken komt minder binnen dan dit jaar. „Supermarkten hebben de afgelopen jaren aanzienlijke vooruitgang geboekt in het versassortiment en de prijs is over het algemeen lager”, aldus ING-econoom Witteveen.