Origineel vanbuiten en vanbinnen

Ford incasseert in de Verenigde Staten het ene verlies na het andere. In Europa lijkt het merk de aansluiting met de markt beter gevonden te hebben. De nieuwe Mondeo gaat fier aan kop in het zakelijke segment, terwijl ook de S-MAX, Focus en C-MAX goede zaken doen. En dan is er de nieuwe Fiesta. Dit model moet met zijn afwijkende vormgeving een rol van betekenis in het compacte segment gaan spelen.

Tony Vos
31 October 2008 10:54Gewijzigd op 14 November 2020 06:38
De nieuwe, vierde generatie Ford Fiesta is een modern ogende auto die door zijn uitstraling hoge verwachtingen wekt. Foto’s Tony Vos
De nieuwe, vierde generatie Ford Fiesta is een modern ogende auto die door zijn uitstraling hoge verwachtingen wekt. Foto’s Tony Vos

Als Ford het over design heeft, spreekt de fabrikant tegenwoordig over Kenetic Design. Deze term is moeilijk te vatten, maar hij zorgt wel voor merkuitstraling die het hele programma omvat. De Fiesta komt direct voort uit de conceptstudie die de naam Verve kreeg.De randen van de spatborden van de Fiesta zijn nadrukkelijk afgeplat. Over de flanken lopen twee diepe groeven, een ter hoogte van de portiergrepen en de andere net boven de dorpels. De daklijn loopt naar achteren sterk af waardoor vooral de driedeurs een coupé-uitstraling heeft.

De trapeziumvormige grille met dwarsbalk voor de nummerplaat en de fors bemeten koplampen die tot boven het midden van de wielen zijn doorgetrokken, bepalen het vooraanzicht. Diverse subtiele details bewijzen dat de ontwerpers veel aandacht aan de Fiesta hebben geschonken. Voorbeelden zijn de kleine mistlampen met chromen omlijsting, de richtingaanwijzers in de buitenspiegels en de chromen sierranden in de grille en aan de onderkant van de ruitlijn. Aan de achterkant oogt de nieuwe Ford eveneens origineel met relatief hoog geplaatste lichtunits, die door de forse dakspoiler met elkaar zijn verbonden. De diffuservorm in de achterbumper geeft de Fiesta een sportief tintje.

Opgesloten gevoel
De Titaniumuitvoering staat standaard op 15 inch lichtmetalen wielen. De originaliteit van de buitenkant zet zich door in het interieur. Het dashboard doet door materiaalkeuze en uitstraling denken aan een moderne mobiele telefoon met de nieuwste toeters en bellen. De middenconsole bezit door de metaalkleurige afwerking een grillige vorm, die wat verder naar boven breed uitloopt in de ventilatieroosters. Veel knopjes vragen om een nadere bestudering, maar de duidelijke opschriften maken er net geen wirwar van. Het wel erg glanzende zilverkleurige plastic komt ook voor rond de twee dashboardklokken en bij de V-vorm in het stuurwiel met diverse bedieningsknoppen.

Ford liet eerder zien dat het met kleur durft te spelen. De Fiesta kan met een donkerrood dashboard worden geleverd. Het grijs-zwarte exemplaar toont helaas wat gewoontjes, vooral door het materiaalgebruik en het feit dat vrijwel ieder kunststof paneel een eigen kleur grijs of zwart heeft. De harmonie is daarom een beetje zoek.

De stoelen zijn niet overdreven groot. Zowel de zitting als de rugleuning lijkt wat bol te staan, waardoor niet optimaal van de zijdelingse ondersteuning wordt genoten. Dat wreekt zich met name op lange ritten. De rugleuning kan met een knop naast de hoofdsteunen worden ontgrendeld, waarna de gehele stoel naar voren schuift. Volwassenen moeten wat klauteren om achterin te komen, maar vinden daar nog redelijk wat ruimte. De hoofdruimte blijkt groter dan verwacht, al geeft de oplopende ruitlijn een opgesloten gevoel. Wie overigens bij het terugschuiven van de stoel eerst de rugleuning in haar positie terugbrengt, vergrendelt de zitting en moet alles weer opnieuw handmatig instellen.

De bagageruimte is met een minimum inhoud van 295 liter op niveau.

Lager gewicht
De Fiesta word geleverd met een flink aantal motoren. De bekende 1,25 liter 16-kleppers met een vermogen van 60 of 82 pk staan aan de onderkant van het programma. Het prijsverschil bedraagt 850 euro en daarvoor krijgt de koper beslist een beter presterende motor. De krachtigste versie zet een top van 168 km/u neer en accelereert in 13,3 seconden naar de 100 km/u.

Ondanks een verschil in CO(in2(-uitstoot en verbruik krijgen beide vermogensvarianten een B-label. De variant met 82 pk scoort in de praktijk absoluut verdienstelijk met een gemiddelde van 1 op 14,8. Een van de redenen voor dit gunstige verbruik is het gewicht dat ten opzichte van de vorige generatie zo’n 40 kg lager uitvalt, terwijl Ford de auto juist verbeterde wat stijfheid en veiligheidsvoorzieningen betreft.

Gezien de ervaringen in het verleden wekt Ford qua wegligging hoge verwachtingen. De Fiesta beschikt voor over de bekende McPherson-ophanging, terwijl achter getrokken draagarmen zitten. Een in de industrie zeer gebruikelijke technische oplossing. De Fiesta laat zich kennen als een prima rijdende auto met een zeer neutraal weggedrag.

Toch is het juist die neutraliteit waarmee een stukje extra rijplezier wordt weggenomen. Of ligt het mogelijk aan de instelling van de bestuurder, die gezien de geslaagde vormgeving juist ook op het gebied van rijgedrag meer had verwacht? Ford Nederland vindt dat een 1.6 16V met stugger sportonderstel wellicht een beter beeld geeft. Maar deze uitvoering staat helaas niet bovenaan de verkooplijst.

Met een vanafprijs van 14.100 euro lijkt de Fiesta als driedeurs Trend wellicht wat aan de dure kant, maar dat is wel een prijs inclusief airco. De vijfdeurs is 600 euro duurder, de meerprijs voor de 82 pk motor bedraagt 850 euro. Deze opbouw is er ook bij de Ghia en Titanium, die elk bij 15.000 euro beginnen. Voor die 900 euro krijgt de koper heel wat extra’s. De stap naar de 1.4 liter motor (96 pk) bedraagt 850 euro. Voor nog eens 1200 euro extra wordt de 1.6 16V in het vooronder gelepeld. Deze motor is overigens alleen in de Ghia- en Titanium-uitvoering beschikbaar. Ford biedt ook nog een automaat aan op de 1.4-motor en op de 90 pk 1.6 TDCi die vanaf 18.645 euro verkrijgbaar is.


Ford Fiesta 1.25 Titanium

Waardering

  • opvallend design van in- en exterieur, behoorlijk bagagevolume, voldoende levendige motor
  • veel harde kunststoffen, kleurafstemming, onderstel voldoet niet aan hoge verwachting

Techniek

Cilinderinhoud: 1242 cc; maximumvermogen: 60 kW/82 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 114 Nm bij 4200 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 13,3 seconden; topsnelheid: 168 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 3950 mm; breedte: 1722 mm; hoogte: 1481 mm; wielbasis: 2489 mm; gewicht: 966 kilogram; inhoud bagageruimte: 295 liter; brandstoftank: 45 liter; Ford Fiesta 1.25 Titanium 82 pk: 15.850 euro.

Alternatieven

Fiat Grande Punto 1.4 16V Edizion Lusso: 15.895 euro

Met de Grande Punto heeft Fiat in dit segment een uitstekende auto met veel binnenruimte, goed afgestemd onderstel en krachtige motoren. De vormgeving is wat meer mainstream in vergelijking met de Fiesta, maar dat wordt doorgaans zeer gewaardeerd.

Opel Corsa 1.4 Enjoy: 15.500 euro

Opel geeft de Corsa driedeurs een net wat andere vlakverdeling mee dan de vijfdeurs, waardoor een sportieve uitstraling is verkregen. De 1,4 liter motor heeft behoorlijk te werken, ondanks zijn vermogen van 90 pk. Het interieur van de Corsa is weinig kleurrijk.

Peugeot 207 X-Line VTi 1.4 16V: 15.950 euro

Een absolute topper in het compacte segment. De 207 is zeer vergelijkbaar met de Fiesta, maar is wat groter en heeft voor dezelfde prijs een uiterst moderne, krachtige 1,4 liter 16-klepper. De interieurinrichting is wat serieuzer, minder frivool dan bij de Fiesta. Rijdt uitstekend.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer