Binnenland

NS zet eerste 320 meter lange dubbeldekker in

De Nederlandse Spoorwegen rijden sinds maandag met een nieuwe, verlengde dubbeldekker. Het gevaarte bestaat uit twaalf intercityrijtuigen en heeft een lengte van 320 meter. Dat is twee keer zo lang als de langste dubbeldekstrein die tot nu toe in Nederland reed.

Binnenlandredactie
19 November 2002 09:15Gewijzigd op 13 November 2020 23:57
ZOETERMEER - Een 320 meter lange dubbeldekker rijdt vanuit Den Haag voorbij Zoetermeer richting Utrecht, Zwolle en Groningen. De Nederlandse Spoorwegen zetten sinds maandag de extra lange intercity op proef in op het traject Den Haag-Groningen. Het gevaar
ZOETERMEER - Een 320 meter lange dubbeldekker rijdt vanuit Den Haag voorbij Zoetermeer richting Utrecht, Zwolle en Groningen. De Nederlandse Spoorwegen zetten sinds maandag de extra lange intercity op proef in op het traject Den Haag-Groningen. Het gevaar

Dat maakte de NS maandag bekend. De lange dubbeldekker rijdt voorlopig op het traject Groningen-Den Haag en biedt 1200 reizigers een zitplaats. Tot 2005 worden er 378 nieuwe dubbeldeksrijtuigen opgeleverd, dat zijn 40.000 extra zitplaatsen boven op de capaciteit van 210.000 nu. De totale order heeft een waarde van 680 miljoen euro.

De extra lange dubbeldekker is de eerste van een groot aantal treinstellen dat de NS in 2000 bestelde. De nieuwe treinen kunnen worden ingezet op alle routes die louter grote stations aandoen. Het belangrijkste criterium is dat de perrons lang genoeg zijn.

In de nieuwste rijtuigen staat het grootste deel van de stoelen achter elkaar, in plaats van tegenover elkaar. Reizigers geven hieraan de voorkeur vanwege de privacy die dat biedt. Afgelopen maanden zijn er met de lange trein veel proefritten gehouden. Op elke rit reist komende weken een monteur mee om eventuele defecten direct te kunnen verhelpen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer