Hoogleraren keren zich tegen traditioneel rekenen
Achttien hoogleraren hebben zich verzet tegen de terugkeer naar de traditionele lesmethodes op het gebied van rekenen. Zij bestrijden dat leerlingen door de methodes van het realistisch rekenen niet meer zouden kunnen rekenen.
De hoogleraren schrijven dat maandag op de opiniepagina van NRC Handelsblad. Ze verwijzen naar internationaal vergelijkend onderzoek en een rapport van het Cito.Het Cito signaleert dat „de afgelopen twintig jaar Nederlandse kinderen beter zijn geworden in getalinzicht, hoofdrekenen en schattend rekenen", stellen de hoogleraren. „Het cijferend rekenen is wat achteruitgegaan. Deze verandering is in lijn met de accenten die in het onderwijs gelegd worden. De trend is internationaal en houdt verband met de introductie van rekenmachientjes en computers".
De hoogleraren reageren op de oprichting van de Stichting Goed Rekenonderwijs, die komend voorjaar een methode op de markt brengt die een alternatief moet zijn voor de huidige methodes. Deze stichting stelt dat de rekenvaardigheid van leerlingen de laatst tientallen jaren sterk is afgenomen.
Tot de ondertekenaars behoren Robert Jan Simons, hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit Utecht; Adri Treffers, emeritus–hoogleraar primair onderwijs en verbonden aan het Freudenthal Instituut en Kees de Glopper, hoogleraar taalbeheersing van het Nederlands aan de Rijksuniversiteit Groningen.