Politiek

Miljard erbij voor spoor en wegen

Het wegen- en spoornet in Nederland moet in 2028 „van olympisch niveau” zijn. Naast de al eerder aangekondigde investeringen heeft het kabinet voor 1,2 miljard euro extra aan maatregelen gepland om dat doel te bereiken.

Redactie politiek
22 October 2008 12:46Gewijzigd op 14 November 2020 06:35
Miljard erbij voor spoor en wegen. Foto ANP
Miljard erbij voor spoor en wegen. Foto ANP

Dat hebben minister Eurlings en staatssecretaris Huizinga van Verkeer woensdagmiddag gezegd bij de presentatie van hun ”Mobiliteitsaanpak”.Het document is een opsomming van bestaand beleid en van reeds aangekondigd beleid. Daarnaast staan er voor ruim 1,2 miljard euro nieuwe maatregelen in. Eurlings en Huizinga trekken bijvoorbeeld 830 miljoen euro extra uit voor het oplossen van knelpunten in het wegennet. Bijna 50 miljoen euro komt beschikbaar voor regionale knelpunten als de N18, de N57 en de buitenring Parkstad.

Daarnaast komt er 200 miljoen euro extra voor het regionaal openbaar vervoer. Voor extra fietsenstallingen bij stations trekken de bewindslieden 30 miljoen euro extra uit. Een even groot bedrag gaat naar verbetering van de reisinformatie.

Het kabinet wil op korte termijn vooral het grootste fileleed beperken. Daartoe investeert het tot 2020 grote bedragen in verbetering van de verkeerssituatie bij Rotterdam, Eindhoven en bij het knooppunt Gouwe. De A1 bij Apeldoorn en de N35 Zwolle-Wierden worden ook aangepakt.

In 2028 moet het wegen- en spoornet van „olympisch niveau” zijn. In de Randstad moeten dan veel meer treinen rijden.

Op de snelwegen moeten mensen in de spits gemiddeld 80 kilometer per uur kunnen rijden. De belangrijkste snelwegen tussen steden in de Randstad moeten minimaal tweemaal vier rijstroken hebben.

Einddoel van alle investeringen in wegen en spoor is dat mensen door kunnen blijven reizen, ook bij extreme drukte, ongelukken of slecht weer. Het voorstel om de Olympische Spelen in 2028 naar Nederland te halen, kan volgens de bewindslieden helpen „als extra stok achter de deur” om de belangrijkste verbeteringen aan de infrastructuur over twintig jaar af te hebben.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer