Chique limousine met zee aan ruimte
De nieuwe Superb is bepaald geen verlengde VW Passat meer. De Skoda ziet er uit als een bijzonder chique limousine met een geheel eigen uitstraling. Het Tsjechische merk moet daarmee beter kunnen scoren dan tot nu toe het geval is. Bovendien blijkt het model een aantal aangename verrassingen in petto te hebben.
De uitstraling van de nieuwe Superb past beslist in de topklasse. De auto meet 4,84 meter in lengte en bezit een bijbehorende volwassen breedte en wielbasis. Het profiel geeft meteen de indruk van een echte limousine. Chromen details rond de zijruiten en op de stootstrips versterken dat effect. De uitstraling is waardig en ingetogen chic.De grille wordt prachtig versierd met een chromen lijst. Het ’edele’ materiaal kreeg ook een plek rond de luchtinlaat onderin de bumper, aan de onderrand van het kofferdeksel en bij de uitlaat. Verder spelen de bijzonder gevormde koplampen een belangrijke rol in het design. De naam Superb is zelfs in de zijkant verwerkt.
De achterkant komt niet op alle foto’s even goed over. De eerste indruk kan zelfs een tikkeltje ouderwets zijn, maar ’oog in oog’ met de auto verdwijnt dat gevoel direct. Een van de belangrijkste nieuwe features bevindt zich aan de achterkant. De kofferklep kan geopend worden door in de onderrand te knijpen. Deze geeft slechts een bescheiden doorgang naar de enorme bagageruimte van 565 liter.
Het deksel bevat daarnaast nog een tweede knop. Na een druk op deze knop doen elektromotoren in de auto hoorbaar hun werk. Op dat moment worden namelijk achterruit en kofferdeksel aan elkaar gekoppeld en blijkt de Superb over een enorme achterklep te beschikken. Gebruikers moeten van goeden huize komen om meer in de grote Skoda mee te nemen dan erin past. Het maximale volume van 1670 liter is gelijk aan dat van een aardige stationwagon. Wie twijfelt over het werkelijke nut van deze constructie raakt bij het dagelijkse gebruik snel overtuigd.
Typisch Skoda
De chique toonzetting van de buitenkant wordt in het interieur voortgezet. Vooral in de Elegance, de rijkst uitgeruste versie. Het blijkt dat Skoda na een paar generaties helemaal zijn eigen weg heeft gevonden. Natuurlijk zijn er nog wel overeenkomsten met Volkswagen in materialen en knopjes, maar de totale uitstraling is typisch Skoda.
Grappig genoeg komt de vorm van de chroomlijst rond de grille in het stuurkussen terug. De houten accentpanelen zijn fraai in het dashboard en de portierpanelen verwerkt. De klant kan kiezen uit verschillende kleurencombinaties.
Skoda levert vooral de Superb Elegance zeer compleet af, maar de auto loopt gelukkig niet over van knopjes. Alles is overzichtelijk en zeer vindbaar. De auto beschikt over voldoende opbergruimte in de deuren, het dashboardkastje en tussen de voorstoelen. Over ruimte gesproken: voorin is de Superb royaal, achterin ronduit vorstelijk.
Achterpassagiers hebben zo veel beenruimte dat ze met de benen over elkaar kunnen zitten, gigantisch. Ook over de hoofdruimte zal vrijwel niemand te klagen hebben. Zoals gezegd staat de Elegance-uitvoering op de hoogste sport met onder meer elektrisch verstelbare stoelen met geheugen, 17 inch lichtmetalen wielen met bandenspanningcontrole, stoelen met extra zijdelingse steun en verwarming, zonnewering voor de achterruit en parkeerhulp rondom.
Zaken als een paraplu in het linker achterportier, neerklapbare middenarmsteun achterin, regensensor, mistlampen met bochtenverlichting en automatische airco met twee temperatuurzones zitten al in de lagere uitrustingsvarianten.
Vlot presteren
Uit de immense motorenvijver van Volkswagen haalt Skoda onder meer de krachtigste diesel. Deze 2 liter common rail levert 170 pk en een prettig koppel van 350 Nm tussen 1750 en 2500 tpm. Bovendien blijft het gewicht redelijk binnen de perken, 1473 kg in het geval van de handgeschakelde zesbak. Vlot presteren vormt geen enkel probleem. In 8,8 seconden passeert de snelheidsnaald al de 100 km/u en de auto heeft een top van 222 km/u. Het gemiddelde verbruik in de praktijk ligt probleemloos boven de 1 op 14. Prestaties en uitstraling zijn dus in harmonie. Wie eenmaal met deze common rail diesel heeft gereden, is de oude pompverstuiver snel vergeten, al maken de twee andere dieselmotoren in de Superb daar nog wel gebruik van. De stilte in het interieur hoort bij een auto van klasse. Het gevoel dat de Superb achterlaat wordt hierdoor alleen maar versterkt.
De McPherson-veerpoten voor en een multilink-ophanging achter zijn louter bekende componenten van het onderstel. De Superb kreeg wel een eigen afstemming en dat levert zowaar het enige kritiekpuntje op. De wielen zijn redelijk stug afgeveerd, wat met name op kleine oneffenheden duidelijk voelbaar is. Tegelijk zwakt de lange wielbasis dit effect een stuk af. Maar een iets meer vergeeflijke demping zou het limousinegevoel helemaal compleet maken. Lange stukken glad asfalt vormen de natuurlijke biotoop voor deze auto, die volledig is afgestemd op veel comfortabele kilometers achter elkaar.
De prijsstelling van de Superb is als altijd verrassend. De serie begint met de 1.4 TSI (125 pk) die met een A-label op 26.190 euro uitkomt. Ook de Greenline diesel heeft een A-label (vanaf 28.690 euro). De 2.0 TDI 170 pk met zesbak komt op 38.390 euro in de meest complete Elegance-uitvoering. De duurste in de serie is de 3,6 liter V6 Elegance met DSG-automaat en permanente vierwielaandrijving voor 45.060 euro.
Skoda Superb 2.0 TDI 125 kW
Waardering
+ chique uitstraling, handige achterklepconstructie, enorm veel binnenruimte
- schokdempers zijn aan de stugge kant, wennen aan bediening achterklep
Techniek
Cilinderinhoud: 1968 cc; maximumvermogen: 125 kW/170 pk bij 4200 tpm; maximumkoppel: 350 Nm bij 1750-2500 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 8,8 seconden; topsnelheid: 222 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4838 mm; breedte: 1817 mm; hoogte: 1462 mm; wielbasis: 2761 mm; gewicht: 1473 kilogram; inhoud bagageruimte: 565-1670 liter; brandstoftank: 60 liter; Skoda Superb 2.0 TDI 125 kW Elegance: 38.390 euro
Alternatieven
Citroën C5 2.2HDiF Exclusive: 40.290 euro
Degelijk gelijnde sedan met eveneens veel binnenruimte. De 173 pk sterke 2,2 liter dieselmotor wordt alleen gekoppeld aan de complete Exclusive-uitvoering. Het comfortabele hydropneumatische geveerde onderstel is standaard.
Ford Mondeo 2.2 TDCI Titanium: 37.175 euro
Ruim bemeten auto met een krachtige dieselmotor (175 pk), die alleen verkrijgbaar is als vijfdeurs en wagon. De Mondeo biedt veel binnenruimte, een uitstekend onderstel, maar wordt alleen geleverd met een S-Pack, zodat het prijsverschil met de Skoda weg is.
Volkswagen Passat 2.0 TDI 125 kW Highline: 39.050 euro
De Passat vormt dé stabiele factor in het zakelijk segment. De Skoda is er technisch aan verwant, maar biedt nog meer binnenruimte. Met dezelfde motor is de Passat in de meest luxueuze uitvoering net iets duurder, maar het verschil is gering.