„Trek treinspoor door naar Emmen”
Verlenging van de in 2010 te starten treinverbinding Groningen-Veendam naar Emmen is bijna zeker gunstiger dan een verlenging die stopt in Musselkanaal.
Dat is de uitkomst van scriptieonderzoek van student Diederick van der Lely aan de Rijksuniversiteit Groningen die donderdag bekend is gemaakt. Het belangrijkste voordeel bestaat volgens Van der Lely uit het veel grotere aantal buspassagiers dat overstapt naar de trein bij een verlenging tot Emmen. Dat betekent een hogere kaartverkoop voor de vervoerder en een belangrijke winst in reistijd en comfort voor de passagiers.De scriptie bevat een overzicht van alle maatschappelijke kosten en baten van de ingebruikname van de goederenspoorlijn naar Veendam voor passagiersvervoer, en ook van de ombouw van de museumspoorlijn STAR tussen Veendam en Musselkanaal voor regulier passagiersvervoer en de verlenging van die lijn naar Emmen. Aansluiting in Emmen op de bestaande spoorlijn naar Zwolle betekent dat Oost-Groningen een directe spoorverbinding met de rest van het land krijgt en Emmen een directe spoorverbinding met Groningen en Duitsland.
De verlenging naar Emmen heeft een negatief effect op het landschap, maar een positieve op de regionale economie.