Luchtvaart mogelijk buiten CO2-emissiehandel
De luchtvaart in Europa hoeft geen CO2–emissierechten te kopen als veel andere landen in de wereld niet meedoen met dit systeem. Minister Eurlings (Verkeer) heeft dat donderdag gezegd bij EU-beraad. Veel andere ministers delen volgens hem deze mening.
De EU-landen en het Europees Parlement willen luchtvaartmaatschappijen vanaf 2012 verplichten om te betalen voor een deel van hun uitstoot van broeikasgas CO2, net zoals veel andere industrieën. De plicht moet gaan gelden voor alle vluchten binnen, van en naar de EU. Doel is dat de maatschappijen zuiniger toestellen inzetten.Maar landen als de Verenigde Staten hebben weinig trek om mee te doen. De VS bereidt zelfs een rechtszaak voor tegen de EU als Amerikaanse maatschappijen worden verplicht om mee te doen. Het plan ligt ook lastig binnen de internationale luchtvaartorganisatie ICAO, die het mogelijk zelfs verbiedt.
De ministers van de 27 EU-landen besloten donderdag om te gaan onderhandelen met niet-Europese landen, om te zien of die willen meedoen. „Als je dat nu niet goed regelt, krijg je perverse effecten", zei Eurlings, doelend op scheve concurrentieverhoudingen. „Stel bijvoorbeeld dat de Arabische Emiraten niet meedoen. Dan kunnen massa’s passagiers in Dubai overstappen naar bijvoorbeeld Azië. Voor dat laatste stuk hoeven de maatschappijen dan niet meer te betalen voor de CO2-uitstoot. Daar kun je als Schiphol nooit tegenop, want daar moeten de maatschappijen dan wel betalen".
Eurlings vreest dat de Europese regeling dan slechts een schijnverbetering is voor het milieu. „En we moeten zeker niet vergeten dat de luchtvaartsector nu erg kwetsbaar is door de tegenvallende economie".
Nederland heeft al een eigen belasting op vliegtuigtickets. Deze vliegtaks kan volgens sommigen plaatsmaken voor de handel in CO2-uistootrechten. Luchtvaartmaatschappijen hebben zich steeds verzet tegen beide acties, wegens oneerlijke concurrentie.
Europarlementslid Wortmann zegt dat het Europees Parlement ervan uitgaat dat andere werelddelen meedoen met de CO2-handel voor luchtvaart. „Zo niet, dan zijn wij als christendemocraten in elk geval streng tegen het systeem. Het zou anders de nekslag zijn voor Europese luchtvaartbedrijven".