Economie

Groeiende malaise in scheepsbouw

De malaise in de internationale scheepsbouw is in de eerste helft van dit jaar verder toegenomen. Vergeleken met twee jaar geleden is de orderontvangst voor nieuwbouw wereldwijd gezien met bijna tweederde gezakt. In de Europese Unie is de situatie nog schrijnender, met een daling van bijna 80 procent, zo blijkt uit een woensdag verschenen rapport van de Europese Commissie.

ANP
13 November 2002 15:48Gewijzigd op 13 November 2020 23:56

De markt voor container- en cruiseschepen is het zwaarst getroffen, maar ook de afzet van olietankers en schepen voor vloeibaar gas zit tegen. Het enige lichtpuntje is dat de vraag naar andere producttankers en schepen voor bulkvervoer relatief stabiel is.

In Europese ogen is Zuid-Korea de grote boosdoener. De commissie heeft al een klacht ingediend bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) vanwege de royale staatssteun die de Koreaanse industrie zou genieten. Die zou daardoor onder de kostprijs werken, ten nadele van de Europese concurrentie. De commissie stelt in het rapport dat veel Europese bedrijven wankelen.

Hangende die WTO-procedure, die twee jaar kan duren, kunnen EU-lidstaten onder voorwaarden hun bedrijven wel weer staatssteun geven. Minister Heinsbroek van Economische Zaken maakte daarvoor vorige maand als een van zijn laatste daden als bewindsman voor 2003 60 miljoen euro vrij.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer