Van Eurlings mag snelheid op N-wegen naar 100 km/u
Als het aan verkeersminister Eurlings ligt, gaat de maximumsnelheid op een aantal belangrijke provinciale wegen op termijn naar 100 kilometer per uur.
Dat blijkt uit een notitie die Eurlings en staatssecretaris Huizinga voorbereiden. Eind volgende week buigt het kabinet zich in principe over deze ”Mobiliteitsaanpak”.De ondertitel van het stuk luidt: ”Naar een robuust mobiliteitssysteem van olympische kwaliteit”. Dit schrijft het OV-Magazine. Eurlings kijkt namelijk ver vooruit, tot 2028, wanneer de Olympische Spelen mogelijk in Nederland plaatsvinden. Het ministerie weigert elk commentaar.
Eurlings wil, gezien het groeiende verkeer, dat de belangrijkste snelwegen in de Randstad in beide richtingen vier rijstroken krijgen. Op sommige corridors zal de capaciteit in 2028 nog groter zijn: twee keer vijf rijstroken op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht.
De N3 (Papendrecht-Dordrecht), N18 (Varsseveld-Enschede), N35 (Zwolle-Almelo), N44 (Den Haag-Wassenaar) en N65 (Den Bosch-Tilburg) wil de minister ’opwaarderen’ naar een maximumsnelheid van 100 kilometer.
Daarmee worden dat volgens verkeersdeskundigen semisnelwegen. In een uitgelekt concept van de Mobiliteitsaanpak staat wel dat deze N-wegen „een bijbehorend veiligheidsniveau krijgen.” Bekend is dat de meeste verkeersslachtoffers op provinciale wegen vallen.
Hoeveel extra investeringen de plannen gaan kosten, staat nog niet ingevuld. Voor de Nota Mobiliteit van zijn voorgangster Peijs, die tot 2020 loopt, is ruim 80 miljard euro beschikbaar. Een bedrag van 16 miljard euro daar bovenop voor de Mobiliteitsaanpak is volgens Haagse bronnen „niet onlogisch.”
Eurlings en Huizinga willen na 2020 verder het beoogde metro-achtige systeem op spoorgebied verder opvoeren in de Randstad met uitlopers naar onder meer Alkmaar, Lelystad, Nijmegen en Eindhoven. De bewindslieden gaan voor zes intercity’s en zes sprinters per uur.
GroenLinks wil niks weten van de plannen van Eurlings. Milieuwoordvoerder Vendrik wil de minister hierover dinsdag in het vragenuurtje aan de tand voelen. „Wij willen geen vervuiling en CO(in2(-uitstoot op olympisch niveau.”