Economie

Elektrische auto wint verder terrein

”Vergeet de verbrandingsmotor” lijkt het onofficiële thema van de Mondial de l’Automobile in Parijs te zijn. Uit de lijst met vele primeurs blijkt dat de elektrische auto niet langer toekomstmuziek is.

ANP
2 October 2008 09:14Gewijzigd op 14 November 2020 06:28

De Mondial de l’Automobile, een van de belangrijkste internationale autobeurzen, opent zaterdag zijn deuren voor het publiek.Het voorwerk voor elektrische aandrijving wordt door kleine pioniers gedaan. Een van die bedrijven is Tesla Motors uit Californië. Hun elektrische open sportauto, de Roadster, is namelijk al in productie en te koop. In het Britse Hethel lopen elke week tien Roadsters van de band. Vanaf volgend jaar moeten dat er veertig zijn. Tesla claimt 1200 aanbetalingen voor de sportauto in de knip te hebben.

In mei ontvangen de eerste Europese kopers hun elektrische bolide. De Roadster kost in Europa ongeveer 100.000 euro, maar Tesla is al bezig met de ontwikkeling van een elektrisch aangedreven vierdeurs sedan, voorlopig ”Model S” genoemd, die de helft van dat bedrag kost.

De grote Europese autofabrikanten zetten voorlopig nog in op de hybride auto, die een verbrandingsmotor en een elektromotor combineert. De Franse merken Peugeot, Citroën en Renault presenteren in Parijs ieder een extravagante conceptauto met een dieselmotor die door een elektromotor wordt ondersteund. Ook terreinautofabrikant Land Rover laat zo’n dieselhybride als studiemodel zien. Saab koppelt de elektromotor aan een verbrandingsmotor die bio-ethanol gebruikt.

Mercedes-Benz heeft al een reeks hybrides klaar voor productie. De eerste daarvan is de S 400 BlueHybrid, die in juni 2009 te koop is. Het is in vaktermen een ”milde hybride”: de Mercedes kan namelijk niet op de elektromotor alleen rijden. De extra motor dient puur ter ondersteuning van de benzinemotor, wat leidt tot een verbruik dat 20 procent lager ligt dan dat van het standaardmodel. Pas op de middellange termijn komt de techniek beschikbaar voor compactere modellen. Concurrent BMW komt met een vergelijkbaar concept in de vorm van een hybride 7-Serie.

Honda presenteert in Parijs de Insight, een goedkope hybride gezinsauto. Als deze auto in 2009 te koop is, zou hij minder moeten kosten dan de huidige hybrides zoals de Honda Civic Hybrid en de Toyota Prius, met een gemiddelde prijs van 25.000 euro. Toyota toont een studie naar de opvolger van de hybride terreinauto van zijn luxemerk Lexus. De Koreaanse fabrikanten Kia en Hyundai laten elk een hybride op basis van bestaande modellen zien.

Het Amerikaanse General Motors zet in Parijs de productieversie van de nieuwe hybride Chevrolet Volt in de kijker. In Europa zou de elektromotor van de Volt worden gecombineerd met een diesel in plaats van een benzinemotor.

De eerste Nederlandse elektrische auto komt van Duitse bodem. De Heerlense automobielproducent DuraCar laat de QUICC! DiVa bouwen door de in het Duitse Osnabrück gevestigde carrosseriebouwer Karmann, zo maakten beide partijen woensdag bekend. DuraCar praat ook met producenten in andere landen. Het bedrijf wil de QUICC! op verschillende plaatsen produceren, dicht bij de afzetmarkt.

In 2009 kunnen de eersten in de elektrische auto rijden, die speciaal is ontwikkeld voor stadsgebruik. De massaproductie ervan komt in 2010 op gang. De wagen kan een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur halen en heeft een actieradius van 150 kilometer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer