„Lage boete bij kleine snelheidsovertreding”
De Tweede Kamer wil geringe snelheidsovertredingen de eerste keren minder zwaar beboeten. De fracties van CDA en LPF steunen een motie van de VVD’er Oplaat om mensen die de eerste keer minder dan 5 kilometer te hard rijden, alleen de administratiekosten te laten betalen.
Dat bleek dinsdag tijdens het voortgezette debat over de begroting van Verkeer en Waterstaat voor volgend jaar. Als automobilisten per jaar vier keer in de fout gaan, zullen ze duurder uit zijn dan nu het geval is. Minister De Boer moet voor 1 februari volgend jaar met een concreet plan komen.
De geplande bezuiniging voor het stads- en streekvervoer van 60 miljoen euro is nu definitief van de baan. De Boer had zelf een aantal miljoenen op zijn begroting gevonden. De meerderheid van de Kamer vindt dat de rest, 43 miljoen, moet komen uit het risicopotje van 1 miljard euro dat de bewindsman heeft gereserveerd voor de Betuwelijn en de hogesnelheidslijn. PvdA, LPF, D66. GroenLinks en SP zijn daar voor.
Een meerderheid van CDA, LPF, VVD, ChristenUnie en SGP sprak zich dinsdag tegen de zin van de bewindsman ook uit voor verhoging van de maximumsnelheid voor vrachtwagens van 80 naar 90 kilometer per uur.
ChristenUnie-kamerlid Van Dijke gaat een initiatiefwetsvoorstel indienen dat moet leiden tot een rijverbod voor vrachtauto’s op zondagen. Van Dijke had minister De Boer gevraagd om te komen tot een rijverbod, maar de bewindsman heeft daar geen behoefte aan. Daarom komt het kamerlid met een initiatiefwetsvoorstel.
Van Dijke onderstreepte dinsdag het belang van een collectieve rustdag. Een rijverbod voor vrachtwagens op zondagen kan daar een bijdrage aan leveren. In landen als Frankrijk, Duitsland en Zwitserland geldt al jaren een dergelijke bepaling.
De voorkeur van Van Dijke gaat ernaar uit om het verbod te regelen via de Wegenverkeerswet. Er is ook een mogelijkheid om het vast te leggen in de Arbeidstijdenwet, maar dan geldt het alleen voor Nederlanders en kunnen buitenlandse transporteurs alsnog van de Nederlandse wegen gebruikmaken. Van Dijke zal niet voor de verkiezingen zijn initiatief presenteren. Hij rekent voor zijn plan op steun van de christelijke en de linkse partijen in de Kamer. Die hebben samen een ruime meerderheid.
De Tweede Kamer wil dat volgend jaar al wordt begonnen met de aanleg van de Hanzelijn, de spoorverbinding Zwolle-Lelystad. Ook met de bouw van een tunnel voor de A2 bij Maastricht moet dan worden gestart. Moties van CDA, LPF en VVD hiertoe zijn, zoals verwacht, dinsdag aangenomen.
SGP-kamerlid Van der Staaij zag dinsdag zijn plan om te komen tot een proef met de kilometerheffing stranden. De LPF had haar steun toegezegd, maar trok die terug omdat de test in strijd is met het regeerakkoord.