AkzoNobel zet mes in 3500 banen
Verf- en chemieconcern AkzoNobel schrapt de komende drie jaar 3500 banen om kosten te besparen. De banen verdwijnen vooral bij de kwakkelende divisie decoratieve verven in Noord-Amerika en Europa. Hoeveel banen in Nederland verdwijnen, is nog onduidelijk.
De maatregelen werden maandag bekendgemaakt door topman Hans Wijers tijdens een bijeenkomst voor analisten in Londen. „De wereldeconomie is nu duidelijk een fase van minder groei ingegaan”, aldus Wijers. In de huidige „uitdagende markten” slagen volgens hem alleen de „meest efficiënte ondernemingen.”Twee derde van de te schrappen banen verdwijnt als gevolg van de integratie met ICI, zo stelde Wijers. Aangezien ICI niet in Nederland zit, heeft dat geen gevolgen voor de Nederlandse werknemers. De overige banen vervallen verspreid over de verschillende divisies. Een gedeelte van de banenreductie gaat via natuurlijk verloop, maar gedwongen ontslagen zijn niet uit te sluiten.
AkzoNobel telt momenteel in totaal 60.000 werknemers. FNV Bondgenoten wil zo snel mogelijk duidelijkheid over de gevolgen voor de werkgelegenheid in Nederland.
Het bedrijf wil de synergievoordelen uit de fusie met het Britse ICI sneller realiseren, namelijk in 2010. Samen met aanvullende kostenbesparingen van ten minste 100 miljoen euro moet dit de komende drie jaar leiden tot het verdwijnen van de 3500 banen.
Wegens de onzekerheid op de financiële markten heeft het bedrijf het aandeleninkoopprogramma opgeschort. AkzoNobel was sinds vorig jaar bezig met een aandeleninkoop ter waarde van in totaal 4,6 miljard euro. Eind september 2008 was er voor 3 miljard euro aan eigen aandelen ingekocht. Het bedrijf stelt de inkoop van het resterende bedrag uit tot de herfinanciering van de obligaties rond is.
Het valt het bedrijf moeilijk het daarvoor benodigde geld uit de markt te krijgen. „Als de kapitaalmarkten weer normaal worden, krijgen we de financiering wel rond”, zei Wijers. „Maar nu zijn ze praktisch gesloten.”
Al met al moeten de ingrepen leiden tot een operationele marge van minimaal 14 procent tegen het einde van 2011. AkzoNobel handhaaft de verwachtingen voor de rest van het jaar. Het bedrijfsresultaat (ebitda exclusief eenmalige posten) moet in de buurt komen van de 1,87 miljard euro in 2007, maar zal dit niveau niet halen.
Voor de divisie decoratieve verven, die kampt met lastige omstandigheden op de huizenmarkten in Noord-Amerika en delen van Europa, heeft het bedrijf zich in opkomende markten als China en India hogere doelstellingen gesteld. Kwam vorig jaar een kwart van de totale inkomsten van de divisie uit opkomende markten, in 2012 moet dat zijn opgelopen tot 35 procent.
In het tweede kwartaal kwam in totaal al 35 procent van de omzet uit opkomende markten, maar ook daar ziet het bedrijf tekenen van groeivertraging. „We zijn voorzichtig”, aldus Wijers. „Ik denk niet dat de groei in deze markten de vertraging in de volwassen markten volledig compenseert.” Volgens de topman is tot 75 procent van AkzoNobel actief op markten met een „lage tot zeer lage” gevoeligheid voor economische schommelingen.