Wegpiraat verplicht op cursus
Wegpiraten worden steviger aangepakt. Automobilisten die willens en wetens erg gevaarlijk rijden of herhaaldelijk in de fout gaan, worden ertoe verplicht een cursus te volgen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).
Minister Eurlings van Verkeer heeft maandag het startsein gegeven voor de zogeheten Educatieve Maatregel Gedrag (EMG), die woensdag ingaat.De bewindsman kondigde de maatregel vorig jaar al aan. „Automobilisten die zo gevaarlijk rijden dat het de vraag is of ze nog aan de eisen voor een rijbewijs voldoen, moeten op cursus”, zei Eurlings toen. „Daarbij gaat het om mensen die willens en wetens herhaaldelijk de fout zijn ingegaan door te snijden, te hard te rijden in de bebouwde kom of ander gevaarlijk gedrag. Met de cursus moet de overtreder meer inzicht krijgen in zijn eigen gedrag, en zo de omslag kunnen maken van wegpiraat naar een verantwoordelijk weggebruiker.”
De verkeerscursus kan ook worden opgelegd aan een bestuurder van een auto, truck of bus die al tijdens één rit over de schreef gaat.
De verkeerspolitie geeft de naam van de kandidaat door aan het CBR, dat na een voorgesprek bepaalt of hij of zij aan de cursus moet deelnemen. De EMG kost de cursist 750 euro en duurt drie dagen. Wie wegblijft of niet actief meedoet aan de cursus, raakt het rijbewijs kwijt en krijgt dit alleen terug als hij of zij binnen drie jaar alsnog op cursus gaat. Verkeer en Waterstaat verwacht in het eerste jaar voor elke cursus 1500 cursisten.
Voor beginnende bestuurders die voor het eerst met te veel alcohol (vanaf 0,5 promille, ofwel twee of drie biertjes of wijntjes) worden betrapt, geldt vanaf 1 oktober de Lichte Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer. Beginnende bestuurders zijn mensen die nog geen vijf jaar hun rijbewijs hebben. Als ze worden gepakt met een slok te veel op, moeten ze twee dagdelen op cursus om te leren welke gevolgen alcohol op bestuurders heeft. Cursisten krijgen de rekening van 350 euro thuisgestuurd, de eventuele boete voor de overtreding niet meegerekend.
Dat veel mensen zich ergeren aan asociaal rijgedrag, blijkt keer op keer uit de ergernissen top tien die de verkeerspolitie opstelt. Asociaal rijgedrag wordt echter nauwelijks bekeurd. Zo waren bumperkleven en onnodig links blijven rijden in de eerste helft van dit jaar slechts goed voor respectievelijk 0,01 procent en 0,02 procent van het totale aantal bekeuringen.