Nissan Qashqai+2 voldoet aan verwachtingen gezin
Nissan zet een opmerkelijke stap. De autofabrikant brengt van het best lopende model een tweede carrosserievariant, de Qashqai+2. En dat terwijl de vraag naar de bestaande versie groter is dan het aanbod.
De Qashqai+2 vormt het antwoord op vragen uit de markt. Veel mensen die tot nu toe een ruimtewagen reden, willen graag deze SUV-achtige middenklasser aanschaffen, zonder in te leveren op ruimteaanbod en functionaliteit.De Nissan Qashqai is serieus aangepakt. Niet alleen de overhang achter nam toe, ook de wielbasis werd verlengd. Dit levert in totaal maar liefst 21,1 centimeter op. Verder plaatsten de ontwerpers het dak 3,8 centimeter hoger, vooral om de kinderen die op de toegevoegde derde zitrij kunnen plaatsnemen voldoende leefruimte te geven.
Door de extra lengte mooi over de koets te verdelen, blijft de harmonie in het ontwerp volledig behouden. Alle versies van de verlengde Qashqai beschikken over een panoramisch dak dat helaas niet open kan, maar dat wel met een rolhoes kan worden afgedekt.
De toegevoegde ruimte achterin wordt ingenomen door een grotere bagageruimte met in de vloer twee opklapbare zitplaatsen. Zoals bij iedere auto van dit soort zijn deze plekken alleen geschikt voor twee kinderen. Volwassenen zitten met de benen enorm opgetrokken en kunnen de voeten niet kwijt onder de tweede zitrij. Gelukkig is die tweede zitrij wel verschuifbaar. Als iedereen een beetje inschikt, blijkt de ruimte heel behoorlijk.
Het neerklappen van de achterste zitplaatsen gaat kinderlijk eenvoudig. Met als resultaat een nagenoeg vlakke laadvloer. Het maximale volume bedraagt dan 1520 liter. Wie dat nog niet genoeg vindt, kan met de resterende bagage het dak op, waar standaarddakrails zijn geplaatst. Handig is de opbergruimte voor de rolhoes onder de bagagevloer. Zo slingert dit onderdeel nooit los door de bagageruimte.
Lekker koppel
Voorlopig levert Nissan de Qashqai+2 uitsluitend met beide 2 liter motoren, zowel benzine als diesel. De eerste levert een vermogen van 140 pk en een koppel van 196 Nm. De voorwielaangedreven versie weegt 1451 kg, haalt een top van 190 km/u en zet in 10,5 seconden de 100 km/u op de teller. De motor is ook leverbaar met Nissan All Modevierwielaandrijving met de keuze uit een zesbak of een CVT (Continu Variabele Transmissie). Het aardige daarbij is dat de versie met CVT iets zuiniger blijkt dan de variant met handgeschakelde versnellingsbak. Met benzinemotor komt de Qashqai+2 lekker vlot over.
De tweede 2 liter motor is de dCi, een 150 pk sterke common rail diesel met een lekker koppel van 320 Nm. Het prestatieniveau ligt daarbij op hetzelfde niveau als de benzinemotor. En ook de keuze aan aandrijfmogelijkheden is vergelijkbaar. Behalve voorwielaandrijving is er tevens vierwielaandrijving en heeft de laatste als optie een zestraps automaat.
Meteen wegrijden
De Qashqai+2 voelt goed aan, levert door zijn lange wielbasis een uitstekend comfort en beantwoordt in vele opzichten aan de hoge verwachtingen die menig gezin aan dit type auto stelt. Het is echt zo’n model van instappen en meteen wegrijden. De bedieningselementen zitten veelal op de bekende plaatsen en het geheel blijft ondanks de vele standaardvoorzieningen overzichtelijk.
Dat Nissan het leveringsprogramma bewust ietwat beperkt, is ook te zien aan de twee beschikbare uitrustingsvarianten. De Optima is uiterst compleet met zelfs Bluetooth, regensensor, mistlampen, een gekoeld dashboardkastje, lichtmetalen wielen en parkeersensoren achter. De Tekna doet daar alleen nog lederen bekleding met stoelverwarming en een 6 cd-wisselaar bovenop.
Hiermee ontstaat een programma met twaalf verschillende combinaties. De 2.0 Optima kost 30.150 euro. De dieselversie begint in dezelfde uitvoering met 34.500 euro. Omdat het uitrustingsniveau Optima rijker is dan de Accenta bij de korte versie, bedraagt het prijsverschil 2800 euro. De Tekna is ten opzichte van de vijfzits Qashqai 1960 euro duurder. Overigens zal het programma van de ”+2” volgend jaar worden uitgebreid met de 1.6 benzinemotor en de 1.5 dCi.