„Consument betaalt dezelfde prijs voor minder”
Voedselproducenten worstelen met hogere grondstofprijzen en dat heeft in Frankrijk geleid tot een greep uit de trukendoos, waarvan nietsvermoedende consumenten gemakkelijk de dupe kunnen worden. Dat blijkt uit een onderzoek van het Franse tijdschrift ’60 millions de consommateurs’, dat donderdag wordt gepubliceerd.
Om de verkopen op peil te houden, handhaven producenten van veel artikelen de prijs en verminderen tegelijkertijd de inhoud van bijvoorbeeld een pak yoghurt. Volgens het consumentenblad wordt dezelfde truc toegepast bij tientallen andere levensmiddelen. Zo woog een pak biscuits 300 gram, terwijl dat drie maanden geleden nog 330 gram was. Consumenten moeten volgens het blad zeer oplettend zijn om het verschil op te merken.Het tijdschrift laat een bestuurder uit de levensmiddelenindustrie zeggen dat bij sommige producten inderdaad wordt gekozen voor een kleinere hoeveelheid in plaats van een prijsverhoging. Bij andere producten kiezen fabrikanten voor een vernieuwde verpakking om de klant te verleiden een hogere prijs te betalen.
Het fenomeen ’dezelfde prijs voor minder’ in verband met de gestegen grondstofprijzen doet zich mogelijk ook in Nederland voor. „Het zal best kunnen voorkomen in Nederland. En de consument kan dat zien, want het staat op de verpakking. Fabrikanten zijn verplicht om de inhoud te melden", zei directeur Philip den Ouden van de koepelorganisatie van Nederlandse levensmiddelenfabrikanten FNLI dinsdag.
De Consumentenbond heeft er geen onderzoek naar gedaan. Een woordvoerder van de belangenorganisatie zei dat het producenten vrijstaat de prijzen te verhogen of de inhoud te verminderen. „Als er maar netjes over wordt gecommuniceerd, zodat de consument kan kiezen."