Overleg ov–chipkaart in het slop
DEN HAAG (ANP) – Consumentenorganisaties zoals Rover, ANWB en Consumentenbond hebben het vertrouwen opgezegd in de ov–chipkaart. Zij hebben zich maandag per direct teruggetrokken uit het overleg met het ministerie van Verkeer en Waterstaat over invoering van de kaart.
Staatssecretaris Huizinga (Verkeer) heeft de organisaties inmiddels uitgenodigd voor overleg over de ov–chipkaart, aldus haar woordvoerster maandagavond.De Consumentenbond ziet de uitnodiging van Huizinga graag tegemoet. De bond wil zijn eisen en standpunten nog wel een keer uitleggen. „Maar we gaan niet het hele onderhandelingstraject weer in voordat Huizinga met duidelijke toezeggingen komt”. Ook Rover wil duidelijke toezeggingen. Voor beide is een belangrijk punt dat een papieren kaartje naast de ov–chipkaart blijft bestaan.
Huizinga lijkt dat niet van zins. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft ze maandagavond dat aan het in stand houden van „twee fundamenteel verschillende systemen belangrijke praktische bezwaren kleven”. Zo’n besluit zou ook het terugdringen van het zwartrijden belemmeren.
De organisaties stapten eerder maandag uit het overleg omdat na vier jaar praten knelpunten zoals prijs, privacy en praktische problemen met overstappen nog steeds niet zijn opgelost. De organisaties wilden naar eigen zeggen meedenken vanwege het gemak dat de kaart zou bieden. Maar ze hebben weinig vertrouwen in de afloop, gezien de „voortdurende stroom van nieuwe problemen en het niet oplossen van eerdere problemen”.
„Niet alleen biedt de ov–chipkaart reizigers geen voordelen, het lijkt er zelfs op dat het elektronische kaartje de consument alleen maar nadelen biedt”, aldus de organisaties, waaronder verder de CG–Raad (die opkomt voor chronisch zieken en gehandicapten) en de studentenvakbond LSVb.
Ze vinden dat staatssecretaris Huizinga de invoering van de ov–chipkaart moet opschorten.
In de Tweede Kamer wil GroenLinks dinsdag al tekst en uitleg van Huizinga. De fractie is tegen het ópschalen’ van experimenten met de ov–chipkaart, zoals die in Rotterdam. Andere fracties reageerden terughoudender. „We moeten oppassen voor eentheoretische discussie over kansen en bedreigingen”, aldus Kamerlid Cramer (ChristenUnie).
Maar volgens PvdA’ster Roefs moet Huizinga er alles aan doen om de steun van de consumentenorganisaties terug te krijgen. „Zonder draagvlak geen ov–chipkaart”.
Rotterdam wil intussen af van de strippenkaart in de metro. Als het aan wethouder Baljeu (Verkeer en Vervoer) ligt, verdwijnt de kaart daar begin volgend jaar. „Dat consumentenorganisaties uit het overleg met het ministerie zijn gestapt, verandert daar niets aan”, aldus haar woordvoerster.
Het controlesysteem in de metro met zowel de strippenkaart als de ov–chipkaart is erg fraudegevoelig. Zwartrijden wordt een stuk moeilijker als de poortjes alleen nog openen voor de ov–chipkaart. Volgens Baljeu maakt 75 procent van de reizigers inmiddels gebruik van de chipkaart.