Gewaagd, smaakvol en functioneel
Fiat Auto heeft het mooie en historische merk Lancia lang verwaarloosd. In Italië konden vooral de Ypsilon en Musa nog wel een potje breken. Buiten de eigen landsgrenzen was er echter alleen nog hier en daar een liefhebber die zich over deze Lanciamodellen ontfermde. Met de nieuwe Delta moet dat anders worden.
Net als vroeger wil Lancia met zijn nieuwe producten weer emotie uitstralen. Daarbij past een niet-alledaagse vormgeving. Het merk liet het sportieve erfgoed van de Delta varen. Ontwerpers mochten op basis van het bestaande Fiat Bravo-onderstel naar hartenlust doen waar ze goed in zijn: ontwerpen.Op het eerste gezicht en vooral van een afstand lijkt de 4,50 meter lange vijfdeurs compact. Toch valt de Delta in het verkeer ook door zijn formaat behoorlijk op. Maar daar heeft deze auto zijn afmetingen beslist niet voor nodig. Designers hebben tijdens de ontwikkeling hun hart opgehaald. ”Modisch” is de eerst term die boven komt drijven bij de Delta, zeker in het geval van dit exemplaar met het optionele antracietkleurig dak in combinatie met de crème lakkleur. Gewaagd, opvallend en tegelijk ook smaakvol.
Chroom mag weer in deze tijd en wordt gebruikt bij de modernste interpretatie van de Lanciagrille, evenals contour aan de onderkant van de oplopende ruitlijn. De opening in de voorbumper, de omlijsting van de mistlampen, de dagrijverlichting in de koplampen, het zijn slechts een paar details die het bekijken waard zijn. Dat geldt ook voor de achterlichten die als een smalle strook de bolling van de achterspatborden volgen. Het donkere dak harmonieert uitstekend met de achterruit en zijruiten. Subtiele logo’s en mooie lichtmetalen wielen zorgen er met elkaar voor dat de Delta iets bijzonders is geworden. Alleen de tijd moet uitwijzen of de auto niet té modieus is.
Metaalaccenten
Een moderne, fantasievolle vormgeving gaat bij Lancia prima samen met praktisch nut, want ook binnenin biedt de Delta de nodige verrassingen. Dat begint al meteen met de vormgeving van het dashboard. Metaalaccenten zijn tegenwoordig eerder regel dan uitzondering, maar Lancia weet ze op een originele wijze in te zetten. Bijzonder aardig is de centrale display gecombineerd met de audio-installatie en een aantal knoppen die er optisch achter lijken te liggen. De bediening van de klimaatbeheersing met drie draaiknoppen straalt eenvoud uit. Verder ook metaalkleur om het instrumentarium en op de spaken van het stuurwiel.
Wat vreemd oogt de combinatie van een vooral zwart interieur en een beige plafond. Het zou beter overkomen als die beige kleur ook ergens anders in terug zou komen. In de bekleding, in de portierpanelen of al was het maar in de randen van de vloermatten.
De nieuwe Delta beschikt over goed zittende stoelen die voldoende ingesteld kunnen worden, maar een wat korte zitting hebben. Toch heeft dit geen negatieve invloed op het zitcomfort, ook niet tijdens langere ritten.
De achterbank is een regelrechte verrassing. Deze kan over een flinke afstand worden verschoven. In de voorste stand biedt de Delta een beenruimte die nog net voldoende is. Gaat de bank volledig naar achteren, dan kunnen achterpassagiers comfortabel onderuit zitten, bijna met de benen over elkaar. Ook de hoofdruimte is royaal. Het bagagevolume varieert op deze manier van 380 tot 465 liter. En zoals gezegd gaan functionaliteit en een modern design in de Delta prima samen.
Compacte motor
De in de autobranche gebruikte term ”downsizing” staat voor het verkleinen van de cilinderinhoud van motoren, zonder dat het prestatieniveau hier onder leidt. Het Fiatconcern geldt als een van de hoofdrolspelers op dit vlak. Zo is de instapkrachtbron van de nieuwe Delta een 1,4 liter 16-klepper die met een turbo wordt opgepept tot 120 pk en een koppel van 206 Nm bij een lekker lage 1750 tpm. Deze compacte motor leidt ook mede tot een niet overdreven gewicht van 1320 kg en dat is meteen een voorbode van de prestaties. De lichtste variant van de Delta haalt probleemloos 100 km/u in 9,8 seconden en een top van 195 km/u. Daar kan iedereen mee uit de voeten.
De turbo levert een flinke trekkracht en de daaraan gekoppeld souplesse van de motor. Al vanaf lage toerentallen is de 1,4 liter voldoende levendig. Er kan dus schakellui gereden worden. Tegelijk wordt de aanwezigheid van de turbo niet meteen door het brandstofverbruik afgestraft. Zonder echt rustig aan te doen komt dat in de praktijk keurig rond de 1 op 12 uit.
Het onderstel van de Delta wordt door sommigen als erg stug of zelfs hard ervaren, maar deze 1.4 T-Jet in de basisversie bevestigt dit niet. Van een Italiaanse auto mag best een stukje sportiviteit verwacht worden. Als bij de Delta de schokdempers, vering en banden na een paar duizend kilometer hun definitieve afstemming hebben gevonden, blijkt de auto beslist voldoende comfortabel. Alhoewel de Delta wellicht nog beschouwd wordt als een middenklasser, geeft het rijgedrag het gevoel van een veel groter model.
Het is jammer dat ten gevolge van een hoge carrosseriestijfheid de raamstijlen (zowel A als B) behoorlijk dik zijn uitgevallen. Dit bevordert bepaald niet de overzichtelijkheid. Maar dat is een euvel waar meerdere moderne auto’s onder leiden.
De Delta 1.4 T-Jet Argento kost 23.995 euro. Daarmee zet Lancia een zeer betaalbare instapper neer. Het donkere dak, de lichtmetalen wielen en Blue&Me-navigatie vragen een extra investering.
Lancia Delta 1.4 T-Jet 16v Argento
Waardering
- bijzondere vormgeving, forse binnenruimte, krachtige/zuinige motor - design gaat voor sommigen te ver, kleurstelling interieur, dikke raamstijlen
Techniek
Cilinderinhoud: 1368 cc; maximumvermogen: 88 kW/120 pk bij 5000 tpm; maximumkoppel 206 Nm bij 1750 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 9,8 seconden; topsnelheid: 195 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4520 mm; breedte: 1797 mm; hoogte: 1499 mm; wielbasis: 2700 mm; gewicht: 1320 kilogram; inhoud bagageruimte: 380-465 liter; brandstoftank: 58 liter; Lancia Delta 1.4 T-Jet 120 Argento: 23.995 euro
Alternatieven
Mercedes B150: 26.990 euro
Wie voor ruimte gaat, kan bij Mercedes voor de B-klasse terecht. De auto is aanzienlijk korter dan de Lancia, maar zoekt de ruimte vooral in de extra hoogte. Door de hoge zitpositie hebben bestuurder en passagiers een uitstekend zicht rondom. Goedkoop is de B-klasse evenwel niet.
Nissan Qashqai 1.6 Accenta: 24.300 euro
Op dit moment een zeer populaire auto met het formaat van een grote middenklasser en de uitstraling van een SUV. Helaas ontleent de Qashqai daar geen extra gebruiksmogelijkheden aan en is het dus een gewone vijfpersoonsauto. Maar dan wel een met een stoer voorkomen.
Volvo C30 1.8: 25.525 euro
Een driedeurs van een totaal ander kaliber, maar ook een model dat in de smaak zal vallen bij automobilisten die gaan voor een opmerkelijk design. Volvo heeft een grotere motor nodig om hetzelfde vermogen als de Lancia te halen. De Zweed scoort met zijn stoelen en fijne onderstel.