Economie

Numico gooit het roer drastisch om

Voedingsconcern Numico gooit het roer drastisch om. Het bedrijf, bekend van Nutricia, verkoopt zijn Amerikaanse vitaminen- en kruidenfabrikanten Rexall Sundown en Unicity. Ook staakt het concern de verkoop van zijn vitamines en mineralen in Europa. Numico behoudt de Amerikaanse vitaminewinkels van GNC.

ANP
8 November 2002 19:44Gewijzigd op 13 November 2020 23:55
AMSTERDAM - De pas aangetreden Numico-topman J. Bennink trok vrijdag een zorgelijk gezicht bij de presentatie van de resultaten over het derde kwartaal. Het vitaminen- en mineralenavontuur van het Zoetermeerse concern is op een drama uitgelopen. Het roer
AMSTERDAM - De pas aangetreden Numico-topman J. Bennink trok vrijdag een zorgelijk gezicht bij de presentatie van de resultaten over het derde kwartaal. Het vitaminen- en mineralenavontuur van het Zoetermeerse concern is op een drama uitgelopen. Het roer

Daarmee is Numico vrijwel terug bij af. Topman J. Bennink wil dat zijn „firma” zich weer volledig gaat richten op de specialistische baby- en klinische voeding van Nutricia in met name Europa. „Dat zijn de sterren”, zei hij vrijdag.

Drie jaar geleden zette het bedrijf juist sterk in op voedingssupplementen. De onderneming kocht daarvoor in 1999 GNC voor 2,5 miljard euro en een jaar later Rexall voor 2 miljard euro. Het voedingsconcern veranderde daarmee compleet van karakter.

Bennink presenteerde zijn radicale plannen vrijdag na tegenvallende prestaties. De omzet over het derde kwartaal kwam uit op 928 miljoen euro, 6,1 procent lager dan een jaar eerder. Rexall verloor een kwart van zijn omzet en Unicity een derde. In de VS liep de totale omzet met ruim 14 procent terug.

Ook bij GNC loopt de omzet terug. Waar de andere Amerikaanse „probleemkinderen” moeten verdwijnen, wil Bennink deze dochter behouden. „Bij Rexall kost het te veel tijd en mankracht om te investeren”, aldus de bestuursvoorzitter.

Hij ziet voldoende mogelijkheden om de prestatie van de GNC-winkels snel weer op het oude peil te brengen. De winkelketen gaat op prijzen concurreren en breidt zijn aanbod uit. Volgens hem passen de winkels prima bij een bedrijf dat zich richt op gespecialiseerde voeding. „Bij de vitamines is ook steeds meer sprake van gespecialiseerde voeding.”

Het concern schrijft op zijn vitamines en mineralen in de VS ruim 1,3 miljard euro aan goodwill (overnamepremie) af. Het is de tweede keer dat Numico de waarde naar beneden bijstelt. Door deze afwaardering leed Numico in het derde kwartaal een enorm verlies van 1,4 miljard euro. Zonder deze en andere bijzondere posten bleef het bedrijf met 29 miljoen euro nog net in de zwarte cijfers. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog 19 miljoen euro.

Voor geheel 2002 verwacht Numico een lagere bedrijfswinst van tussen de 420 en 440 miljoen euro. In augustus verwachtte Numico een bedrijfsresultaat van rond de 500 miljoen euro. Het bedrijf schrijft de winstdaling volledig toe aan de VS; de klinische en de babyvoeding lagen in de lijn van de winstverwachtingen.

Bennink trad deze zomer aan als opvolger van H. van der Wielen. Hij zei vrijdag dat de snelheid uit het bedrijf was gehaald. „Er lagen te veel mooie plannen op de plank waarover gediscussieerd werd.”

De bestuursvoorzitter wil van Numico weer een snelgroeiende onderneming maken, die hoge marges uit de gespecialiseerde voeding en zogeheten nichemarkten haalt. Zo denkt Numico na over babyvoeding in een plastic potje dat in de magnetron kan worden opgewarmd.

Wat de verwachtingen zijn van de nieuwe strategie wilde Bennink niet zeggen. Op de korte termijn zijn al wel effecten merkbaar. Zo bespaart het concern direct 50 miljoen euro door meer op de kosten te letten. Bennink benadrukte dat een plan als dit tijd kost. „2003 is een overgangsjaar, over 2004 zijn we af te rekenen”, zei hij.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer