Merkenpiraterij kost Europese bedrijven 35 miljard
Europese fabrikanten van consumptiegoederen lijden door product– en merkenpiraterij jaarlijks een meetbare schade van ongeveer 35 miljard euro. Dat is ongeveer 2 procent van hun totale, jaarlijkse omzet. De echte schade is nog veel groter.
Dit blijkt maandag uit een studie van accountants– en advieskantoor Ernst & Young. Volgens schattingen van de ondervraagde bedrijven ontwikkelt de illegale handel in namaakartikelen zich tot een ernstige bedreiging.Douaneambtenaren van de EU–landen hebben vorig jaar meer dan 79 miljoen stuks gekopieerde en vervalste producten in beslag genomen. Dat aantal zal naar verwachting verder gaan toenemen, verwacht Ernst & Young.
Het vervalsen van producten gebeurt allang niet meer alleen in de segmenten kleding, accessoires, cosmetica en lichaamsverzorging. De productpiraterij houdt zich in toenemende mate bezig in de voedingsmiddelen– en drankenindustrie. In deze productgroepen is tot nu toe al de helft van alle producerende bedrijven wel eens met vervalsingen geconfronteerd, zo blijkt uit het onderzoek.
Volgens Ernst & Young verliezen de producenten niet alleen omzet door de namaakartikelen. „Vervalsingen die niet als zodanig worden herkend, beschadigen ook het imago van de bedrijven en hun merken". Een kwart van de ondervraagde consumenten heeft wel eens namaakartikelen gekocht. Het aanschaffen van vervalste merkproducten is grotendeels maatschappelijk geaccepteerd.
Toch is 74 procent van de ondervraagde consumenten zich ervan bewust dat bij de fabricage en verkoop van vervalste producten criminele bendes betrokken zijn en 79 procent van de ondervraagden beseft dat de arbeidsomstandigheden en milieuaspecten bij het maken van nepartikelen worden verwaarloosd. Ondanks dat besef, verleidt de gunstige prijs toch tot aanschaf, stelt Ernst & Young.