Economie

Snelle Boeing mogelijk in de ijskast

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing wil eind dit jaar kiezen of het een sneller of een zuiniger vliegtuig gaat maken. Het heeft de luchtvaartmaatschappijen een exemplaar voorgesteld dat tot 20 procent zuiniger met brandstof omgaat dan zijn huidige toestellen.

ANP
8 November 2002 13:57Gewijzigd op 13 November 2020 23:55

Dat houdt in dat er een eind kan komen aan het project voor een vliegtuig dat bijna met de snelheid van het geluid vliegt, de Sonic Cruiser. Walter Gillette, verantwoordelijk voor het Sonic-programma, liet volgens de zakenkrant The Financial Times weten dat het zuinige exemplaar in de plaats moet komen van de verouderde en slecht verkopende Boeing 767.

Boeing kan zijn potentiële afnemers maar moeilijk overtuigen van het nut van de Sonic Cruiser. De luchtvaarmaatschappijen vinden het argument van kortere vluchttijden niet opwegen tegen ticketprijzen die 15 procent of meer boven de tarieven voor de business class liggen.

Ook de luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic is op haar schreden teruggekeerd. Vorig jaar liet topman Richard Branson nog enthousiast weten wellicht zes van de snelle Boeings te zullen kopen. Eerder dit jaar verklaarde maatschappij daarentegen niet te weten of er voordeel zit in hogere snelheden.

Toen Boeing in maart 2001 het Sonic-project wereldkundig maakte, ontstond al de verdenking dat het daarmee de aandacht wilde afleiden van de superjumbo, de nieuwe A380 van aartsrivaal Airbus. Het Amerikaanse concern moet snel met nieuwe typen vliegtuigen komen wil het Airbus kunnen bijhouden.

Er is geen nieuw type uit de Boeing-hangars gekomen sinds het einde van de jaren tachtig, toen het concern de Boeing 777 op de markt bracht. Bij het zuinige toestel is gebruik gemaakt van ontwerp- en productiemodellen die ook bij de Sonic Cruiser zijn gebruikt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer