Economie

Delta Lloyd schikt in woekerpolis

Het verzekeringsconcern Delta Lloyd betaalt 300 miljoen euro aan houders van beleggingsverzekeringen waaraan te hoge kosten zijn verbonden.

Van onze verslaggever
10 September 2008 11:58Gewijzigd op 14 November 2020 06:21
AMSTERDAM - Het verzekeringsconcern Delta Lloyd betaalt 300 miljoen euro aan houders van beleggingsverzekeringen waaraan te hoge kosten zijn verbonden. Foto ANP
AMSTERDAM - Het verzekeringsconcern Delta Lloyd betaalt 300 miljoen euro aan houders van beleggingsverzekeringen waaraan te hoge kosten zijn verbonden. Foto ANP

Delta Lloyd maakte de „doorbraak” woensdagmorgen bekend tijdens een persconferentie in Amsterdam. Het gaat om de eerste schikking met consumentenorganisaties in deze zogenoemde woekerpolisaffaire.Het akkoord is bereikt met de stichtingen Verliespolis en Woekerpolisclaim, die zo’n 200.000 polishouders vertegenwoordigen. De schikking heeft betrekking op in totaal 445.000 polissen.

Het resultaat van de onderhandelingen, die maanden hebben geduurd, wordt gesteund door de Vereniging van Effectenbezitters (VEB), de Vereniging Eigen Huis (VEH) en Jan Wolter Wabeke, de Nationale Ombudsman Financiële Dienstverlening.

De overeenkomst kost Delta Lloyd volgens topman Paul Medendorp 300 miljoen euro. Het verzekeringsconcern heeft ook 110 miljoen euro gereserveerd voor houders van verzekeringen met een gegarandeerd minimumrendement.

De overeenkomst geldt voor alle onderdelen van Delta Lloyd, dat met circa 445.000 beleggingspolissen een marktaandeel heeft van ruim 5 procent. Het concern zal het verschil tussen de werkelijke kosten in de verzekering en de maximale kosten, oplopend tot 3,5 procent, op de einddatum van de polis verrekenen.

In totaal hebben in zo’n twintig aanbieders (waaronder Nationale-Nederlanden en Rabobank) in Nederland circa 6,5 miljoen soortgelijke polissen verkocht aan ongeveer 4 miljoen huishoudens. Het gaat voornamelijk om pensioenplannen en beleggingshypotheken.

Woekerpolissen zijn beleggingsverzekeringen waarvoor de aanbieders hun klanten veel te hoge kosten in rekening brachten. De verzekerde werd bij het afsluiten van de polis bovendien meestal niet geïnformeerd over deze verborgen kosten. Daardoor kwamen beleggers veelal voor onaangename verrassingen te staan: het rendement op de polissen bleek veel lager dan voorgespiegeld.

Peter Alers van de VEH zei vanmorgen in Amsterdam te verwachten dat ook andere financiële instellingen nu snel over de brug zullen komen. „Het is een groot maatschappelijk probleem dat vooral eigenhuisbezitters treft.” Alers prees Delta Llloyd „voor het nemen van de maatschappelijke verantwoordelijkheid.”

Financieel ombudsman Wabeke sprak van een „hele grote moedige stap van Delta Lloyd.” Hij wees erop dat met deze overeenkomst het kader is gezet. „De consument weet dat dit het is.”

Delta Lloyd-topman Medendorp gaf aan dat zijn concern met de overeenkomst „het vertrouwen in de verzekeringsbranche wil verbeteren.”

Minister Bos van Financiën vindt dat er voor andere verzekeraars geen excuus meer kan zijn, nu Delta Lloyd een schikking heeft bereikt in de woekerpoliszaak. „Eindelijk genoegdoening”, aldus Bos vanmorgen bij RTL Z. „Miljoenen consumenten hebben zware financiële schade opgelopen en zitten al een hele tijd te wachten op een oplossing. Als deze verzekeraar het kan, dan kunnen al die andere het ook.”

In het geval van Delta Lloyd gaat het volgens Bos om 5 procent van de gedupeerden. Ook de andere 95 procent heeft in zijn ogen „recht op een gelijksoortige genoegdoening.”

****** Einde van alle 6 blokken

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer