Relatiegeschenk staat onder druk in Nederland
Nederlandse bedrijven besteden dit jaar 1,24 miljard gulden aan relatiegeschenken. Dat is iets minder dan vorig jaar, waarbij vooral het eigen personeel moet inleveren.
Weinig verrassend wordt het leeuwendeel in de feestmaand december geschonken. Minder dan de helft van alle attenties blijft in handen van de ontvanger. De rest wordt weggegeven, verloot of weggegooid.
Bureau Intomart heeft de markt van relatiegeschenken onderzocht in opdracht van het marketingmagazine Incentive. Vorig jaar becijferde Intomart de totale uitgaven voor relatiegeschenken nog op 1,3 miljard gulden.
Het Nederlandse bedrijfsleven heeft dit jaar 969 miljoen gulden uitgegeven aan relatiecadeaus voor zakelijke relaties. Nog eens 270 miljoen gulden is besteed aan geschenken voor het eigen personeel.
Kerst is in 78 procent van de gevallen de tijd om zakelijke relaties te fêteren, bij het eigen personeel gebeurt dat zelfs in 94 procent van de gevallen. De toptien ”geschenken aan het personeel” wordt, weinig verrassend, aangevoerd door kerstpakketten, gevolgd door bloemen(bonnen). Bij ”geschenken aan externe relaties” blijkt dat het smeermiddel in bijna driekwart van de gevallen (alcoholische) dranken betreft.