Opel en Suzuki hinken op één gedachte

Wat gebeurt er als twee fabrikanten die al lang samenwerken tegelijk in hetzelfde segment willen opereren? Dan is het makkelijk om van één en één twee te maken. De vorige generatie Opel Agila en de Suzuki Wagon R+ waren al op details na identiek. Ook de nieuwe Agila en de Suzuki Splash komen sterk overeen.

5 September 2008 08:41Gewijzigd op 14 November 2020 06:19
Opel Agila en de Suzuki Wagon R+. Foto RD
Opel Agila en de Suzuki Wagon R+. Foto RD

Als basis voor de modellen dient een ingekort onderstel van de Suzuki Swift, waarmee het Japanse merk zich eerder bewees. Alhoewel het tweetal een kortere wielbasis bezit en de hoogte van de carrosserie toenam, huist er in het binnenste van de compacte vijfdeurs toch de sportieve inborst van de Swift. Nu zal sportiviteit bij de gemiddelde koper van dit type auto niet de doorslag geven, maar wie een robbertje wil scheuren, wordt niet tegengehouden.Functionaliteit zal zwaarder wegen. Deze is bij de Splash en de Agila bereikt door binnen de bescheiden lengte de verhoudingen goed te kiezen. De achterkant loopt vrijwel verticaal en de auto is wat hoger dan gemiddeld. Vier personen aan boord vormt geen enkel probleem, als de voorpassagiers tenminste niet te lang zijn. Jammer dat de achterbank niet verschoven kan worden. De achterbank is wel in twee ongelijke delen neerklapbaar, waarmee het standaard bagagevolume van 225 liter groeit tot maximaal 1050 liter.

Fel oranje
De inrichting oogt qua vormgeving uiterst modern met een losse toerenteller en metaalkleurige accenten. Wie dat wenst, kan bij beide merken vrolijke stoffen en delen van het dashboard bestellen. Blauw, groen en bij de Agila zelfs fel oranje behoren tot de mogelijkheden. Op wat logootjes na is de binnenkant van de Agila identiek aan de Splash, met uitzondering van de bekledingstof van de Agila Enjoy, waar in zeer grote letters de typenaam is ingeweven.

De stoelen zijn natuurlijk niet overdreven groot. Dit past niet in een slechts 3,74 meter lange auto. Maar voor het gemiddelde gebruik voldoen ze prima.

Het wat hogere dak geeft een beetje het effect van een compacte ruimtewagen. Passagiers zitten wat meer rechtop. Dat verklaart waarom de auto ook op de achterbank behoorlijk wat been- en hoofdruimte biedt.

Frivoler
Suzuki bedacht het concept van beide modellen. Daarna zijn de Opelontwerpers aan de gang gegaan om hun Agila een eigen look te geven. Motorkap, spatborden, voorbumper, koplampen en grille zijn specifiek. Datzelfde geldt aan de achterkant voor de achterklep inclusief ruit, bumper en achterlichten. De Opel Agila oogt wat frivoler dan de meer serieuze Suzuki, maar dat is een kwestie van smaak.

Beide modellen zijn met twee benzinemotoren verkrijgbaar. In dit geval beschikt de Agila over de 1 liter driecilinder die normaal presteert en zeker onder stadse omstandigheden uitstekend meekomt. De 12-klepper is goed voor 65 pk en een koppel van 90 Nm. Dat lijkt op het eerste gezicht niet al te veel, maar de Agila weegt in deze uitvoering slechts 975 kg. Een topsnelheid van 160 km/u en een acceleratie naar 100 in 14,7 seconden zijn voor een auto van dit formaat voldoende.

De vijfbak laat vlot met zich omspringen. Op het los op het dashboard geplaatste toerentellertje is het leven in de motor goed te volgen. Op de achtergrond klinkt het tevreden snorrende geluid, zo kenmerkend voor een driepitter. Met de airco aan komt het gemiddelde praktijkverbruik op 1 op 14,5.

De motor van de Suzuki Splash blijkt een viercilinder met 1,2 liter inhoud. Deze levert een hoger vermogen van 86 pk en dat is goed merkbaar aan de prestaties. De auto topt op 175 km/u en haalt de 100 km/u in 12,3 seconden. Dergelijke getallen zijn van invloed op het gemiddelde brandstofverbruik. Geen nood, want ook hier blijft het praktijkgemiddelde rond de 1 op 13 met veelvuldig gebruik van de airco.

Prima comfort
Het onderstel is goed op z’n taken berekend. Omdat Suzuki binnen het project voor de engineering zorgde, is de bodemgroep afgeleid van de Swift. En dat staat garant voor een prima comfort. De vele verkeersdrempels worden uitstekend opgevangen, de elektrische stuurbekrachtiging helpt precies voldoende mee en de zitpositie laat ook weinig te wensen over.

Opel en Suzuki kunnen met de Agila en Splash in het compacte segment prima mee en leveren modellen die in een concurrentievergelijk beslist hoge ogen gooien. Alhoewel de auto’s voor een groot deel gelijk zijn, heeft ieder merk natuurlijk zijn eigen uitrustingsvarianten. Opvallend genoeg levert alleen Suzuki een kale basisversie en begint Opel liever wat hoger in prijs voor een auto die beslist completer is. Bij Suzuki prijkt die keuze natuurlijk ook op de prijslijst.

De beste keus is lastig aan te geven. Het prijsverschil tussen de motoren blijkt gering. Met name het uitrustingsniveau bepaalt wat men aan beide auto’s kwijt is. Suzuki begint bijvoorbeeld bij 9999 euro voor de basisuitvoering. Opel trapt af met 10.995 euro voor de 1.0 Essentia, die weer te vergelijken is met de Splash Trend, die exact 4 euro meer kost. Wat aanschafprijzen betreft, is het dus lood om oud ijzer. De vormgeving of de ervaring met een bepaalde dealer zullen mogelijk de doorslag geven. Eén eigenschap heeft Suzuki voor op de Opel: drie in plaats van twee jaar garantie.

Opel Agila 1.0/Suzuki Splash 1.2

Waardering

  • modern vormgegeven compacte auto, standaard met vijf deuren, ruim interieur
  • geen verschuifbare achterbank mogelijk, beperkt bagagevolume

Techniek

Cilinderinhoud: 996/1242 cc; maximumvermogen: 48/63 kW/65/86 pk bij 6000/5500 tpm; maximumkoppel: 90/114 Nm bij 4800/4400 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 14,7/12,3 seconden; topsnelheid: 160/175 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 3715 mm; breedte: 1680 mm; hoogte: 1590 mm; wielbasis: 2360 mm: gewicht: 950 kilogram; inhoud bagageruimte: 202-1050 liter; brandstoftank: 45 liter; Opel Agila 1.0 Enjoy: 12.995 euro, Suzuki Splash 1.2 Exclusive: 13.999 euro.

Alternatieven

Daihatsu Sirion 1.3 Sport: 13.349 euro

De keuze is reuze bij de Sirion van Daihatsu, een 1 liter driecilinder en daarnaast twee vierpitters en zelfs nog vierwielaandrijving. De auto heeft een bijzonder slim ingedeeld interieur en rijdt erg volwassen. Een aantrekkelijk alternatief voor het Opel-Suzukiduo.

Fiat Panda 1.4 16V Sport: 13.995 euro

Om aan te geven dat de viercilinder in de meest luxueuze uitvoering van Opel en Suzuki beslist smakelijke concurrenten heeft, hierbij de snelste Fiat Panda. Terwijl de Panda vanaf een veel aantrekkelijker bedrag ook minder royaal voorzien kan worden gekozen. Gewoon een leuke Europese tegenstrever standaard met vijf deuren.

Renault Twingo 1.2 16V Dynamique: 11.095 euro

Het aanbod van de Renault Twingo is ruim qua motoren en uitrustingsniveaus. De Twingo mist de twee achterdeuren, maar heeft wel een bijzonder slim en zeer ruim interieur, mede dankzij de verschuifbare achterbank. Wie gaat voor de sportieve turboversie is nog minder kwijt dan voor de Splash 1.2 Exclusive.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer