Nieuwe terminal haalt containers van de weg
Een nieuwe terminal van containeroverslagbedrijf ECT moet ervoor zorgen dat er minder containers op de weg zijn. De A15 van en naar het Rotterdamse havengebied slibt langzaam dicht.
ECT probeert met verschillende initiatieven het verkeer te ontlasten. Het bedrijf wil op den duur 40 procent van de containers via het water, 20 procent per spoor en de rest over de weg laten vervoeren.Vrijdag wordt de terminal geopend die jaarlijks 300.000 containers zal verwerken voor de binnenvaart. Die dag gaat ook de Euromax, de derde en grootste terminal van de onderneming, officieel open. Op het 84 hectare grote gebied kunnen 1,7 miljoen containers per jaar worden afgehandeld. De Euromax is een van de meest geavanceerde en de meest milieuvriendelijke terminals ter wereld.
Met de nieuwe terminals behoudt Rotterdam de positie als dé containerhaven van Europa, stelt het Havenbedrijf Rotterdam (HbR). De haven zat tegen het plafond wat betreft groei, maar met de forse uitbreiding garandeert Rotterdam volgens het HbR haar nummer 1-positie.
De haven verloor de afgelopen jaren steeds meer containers aan Antwerpen en Hamburg. Daar was meer vrije capaciteit. „Met de Euromax gaat Rotterdam de concurrentie aan met andere havens", zei ECT-topman Jan Westerhoud dinsdag. De overslag van containers groeit naar zijn berekeningen met een kwart en bij ECT met een derde.
Rotterdam heeft volgens de directeur verder het voordeel dat enorme schepen het industriegebied kunnen aandoen. „Wat dat betreft hebben we al een voorsprong op andere havens".
Westerhoud ziet meer voordelen. Op het terrein aan de Yangtzehaven heeft ECT de mogelijkheid op termijn door te groeien naar Maasvlakte 2. Het terrein heeft bovendien een directe aansluiting op de Betuweroute.