Zelfs liefhebber eet te weinig vis
Nederlanders eten nog geen twee keer per maand vis. Zelfs „veelkopers” komen niet aan de doelstelling van twee keer per week.
Dat is te weinig, oordeelt het Nederlands Visbureau. Daarom start het maandag een nieuwe campagne ”Van vis krijg je nooit genoeg”, vooral gericht op jonge gezinnen.De aftrap van de campagne had vanmiddag plaats bij makreelrokerij Gravis in Urk. De relatief impopulaire makreel stond in de belangstelling, omdat deze de meeste -gezonde- omega-3-vetzuren bevat van alle vissen uit de Noordzee.
De visconsumptie in Nederland laat wel een toename zien. In het eerste halfjaar van 2008 werd 3 procent meer verse vis gegeten, vergeleken met dezelfde periode in 2007. „Een mooie ontwikkeling, maar we zijn er nog lang niet”, aldus directeur Mariëtte Vermeer van het Nederlands Visbureau.
Stijgers op de markt zijn vooral pangasius, gerookte vis en kant-en-klare visproducten. De verkoop van verse pangasius steeg in kilo’s met 14 procent; de diepvriesvariant groeide met 30 procent. Dat gaat ten koste van kabeljauw, waarvoor pangasius geldt als een goedkoop alternatief. Qua omzet staan haring en zalm bovenaan.
Reden voor de groei is volgens het Visbureau vooral het feit dat 72.000 meer huishoudens vis zijn gaan kopen. Ook zijn er per huishouden meer kilo’s vis genuttigd. Daarnaast is de gezondheidstrend van invloed.
Volgens het officiële gezondheidsadvies is twee keer per week vis op het menu de norm. Die aanbeveling staat centraal in de nieuwe campagne van het Nederlands Visbureau.
Het Nederlands Visbureau mikt met de campagne vooral op jonge gezinnen. Zij eten vaak weinig vis, omdat ze denken dat het duurder is dan een andere maaltijd of doordat een van de gezinsleden -vaak een kind- geen vis lust.
Volgens Vermeer is dat laatste niet het probleem. „Volgens ons lust iedereen vis. Hoe vaak hoor je niet dat kinderen vis niet lekker vinden, maar wel kibbeling eten? Kortom: onbekend maakt onbemind.”
Het bezwaar dat vis te duur zou zijn, relativeert ze: „Tong moet je vergelijken met biefstuk. Tonijn en zalm in blik zijn goedkoper en ook gezond.”
Van de viskopers is 20 procent een „veelkoper”, aldus Vermeer, maar zelfs zij kopen gemiddeld maar eens in de drie weken vis. Daarbij gaat het vooral om welgestelden en tweeverdieners, vooral 50-plussers. Op het gebied van diepvriesvis ligt de leeftijd van de veelkopers lager: vanaf 35 jaar.
De campagne wijst ouders ook op de belangrijke voedingsstoffen die vis bevat voor opgroeiende kinderen.