Economie

„Rusland is motor van onze groei”

Rusland is voor autofabrikanten de hoop in bange dagen. Terwijl in West-Europa en de Verenigde Staten de verkopen volledig inzakken, krijgen veel buitenlandse autoproducenten in Rusland hun waar niet aangesleept.

ANP
27 August 2008 10:30Gewijzigd op 14 November 2020 06:16

De fabrikanten zijn deze dagen massaal uitgerukt naar de internationale autoshow in Moskou, waar duizenden journalisten dinsdag een kijkje konden nemen voordat de show morgen voor het publiek opent.In vergelijking met de enorme autoshows in Frankfurt of Parijs, of de glitter en glamour tijdens de show in Detroit, is de presentatie in Moskou redelijk bescheiden. De relatief rustige presentatie staat in geen verhouding tot de hysterie die de Russische automarkt momenteel kenmerkt.

Rusland haalt volgens verwachtingen van analisten dit jaar Duitsland in als grootste automarkt van Europa. Behalve een voorliefde voor dure merkkleding heeft de nieuwe Rus uit de opkomende middenklasse ook een voorkeur voor buitenlandse automerken. Het besteedbaar inkomen van de Russen is de afgelopen paar jaar vervijfvoudigd, dus kunnen ze het nu betalen.

Volgens een onderzoek van PricewaterhouseCoopers steeg de verkoop van buitenlandse auto’s in de eerste helft van 2008 met 41 procent. De Russen kochten ruim 1,6 miljoen nieuwe auto’s voor in totaal circa 33,8 miljard dollar (ruim 21 miljard euro). Daarvan was 27,5 miljard dollar voor buitenlandse merken.

Het in de VS kwakkelende General Motors, moederbedrijf van onder andere Opel, Chevrolet, Saab en de befaamde terreinwagen Hummer, is een van de bedrijven die het meest profiteren van de Russische autoboom. „Dit is een geweldige tijd in Rusland”, aldus Brent Dewar, vicepresident sales en marketing van GM in Europa. „Rusland is de motor van onze groei.” De omzet van GM, dat naar eigen zeggen een marktaandeel heeft van ruim 11 procent in Rusland, groeide de afgelopen drie jaar met 390 procent. Dit jaar was de groei al 60 procent.

De Chevrolet Lacetti is na de Ford Focus de bestverkopende buitenlandse auto in Rusland. Chevrolet- en Opeldealers ondervinden een prangend tekort aan auto’s. „De wachttijd voor de meest populaire modellen liep in 2007 op tot een halfjaar”, vertelt manager Natalia Isajeva van een van de GM-dealerbedrijven.

Op de autoshow presenteert GM de Opel Insignia voor de Russische markt. De onthullingen van de nieuwe Mazda CX-9 (inclusief een koor van Russische officieren), de Renault Symbol, een aangepaste Citroën C4 en de BMW X5 Security trekken veel aandacht. Honda laat de presentatie doen door de robot Asimo, die helaas vastloopt op het moment dat een Hondatopman hem de hand wil schudden.

Auto’s van Russische makelij doen het minder goed op de show. Hun marktaandeel daalt snel. Hadden de Russen in 2001 nog 93 procent van de markt in handen, in 2007 was dat gedaald naar 39 procent. Dit jaar komen de Russische auto’s uit op 32 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer