Supermarktklant vaker op koopjesjacht
Consumenten gaan vaker naar verschillende supermarkten, op zoek naar koopjes en aanbiedingen. Goedkope supermarktformules lijken daarvan te profiteren. Onder meer ALDI, Lidl, Dirk en Hoogvliet hebben hun klantenkring in de afgelopen maand zien groeien.
Dat blijkt uit cijfers die marktonderzoeksbureau GfK woensdag heeft gepubliceerd. De totale supermarktomzet is met 6,8 procent gestegen in vergelijking met juli 2007. Consumenten deden voor een totaalbedrag van 2,27 miljard euro boodschappen.Dat klanten meer op koopjesjacht gaan, valt af te leiden uit het aantal keren dat ze boodschappen afrekenen. Ze komen vaker langs de kassa, maar met een kleinere hoeveelheid producten in hun mandje.
Alleen in de laatste week van deze maand deden consumenten hun supermarktboodschappen vaak in één keer. GfK schrijft dat toe aan gemakzucht die samenhangt met het warme weer.
De slager, de bakker en bloemen- en groentewinkels hebben ook het afgelopen jaar klandizie verloren.