Unilever stoot wasmiddelentak in VS af
Was- en voedingsmiddelenconcern Unilever heeft zijn Amerikaanse wasmiddelentak verkocht. De durfinvesteerder Vestar Capital Partners neemt de divisie over voor 1,45 miljard dollar (923 miljoen euro).
Dat maakten beide partijen vandaag bekend.De divisie omvat de wasmiddelen- en wasverzachtermerken All, Snuggle, Wisk, Surf en Sunlight. De merken worden verkocht in de Verenigde Staten, Canada en Puerto Rico. Er zijn fabrieken in de Amerikaanse staten Baltimore en Maryland.
De divisie behaalde vorig jaar een omzet van 1 miljard dollar. Volgens Unilever past de verkoop in eerder aangekondigde plannen om „niet-strategische” merken af te stoten met een gezamenlijke omzet van 2 miljard euro. De werknemers van het onderdeel gaan over naar de kopende partij.
De transactie, die nog moet worden goedgekeurd door regelgevende instanties, wordt naar verwachting dit jaar afgerond. Vorige week verkocht Unilever al zijn olijfolietak van het merk Bertolli aan het Spaanse Grupo SOS voor 630 miljoen euro.
Bestuursvoorzitter Patrick Cescau sprak in een verklaring van een „goede overeenkomst.” Volgens de topman blijven wasmiddelen buiten Noord-Amerika een belangrijke categorie voor Unilever. „Door deze transactie kunnen we onze middelen concentreren op verdere uitbreiding van onze leidende posities in Europa, Azië, Afrika en Latijns-Amerika”, aldus Cescau.
Vestar wil de divisie samenvoegen met het bedrijf Huish Detergents. De gefuseerde bedrijven zullen samen een nieuwe onderneming vormen: The Sun Products Corporation. Unilever ontvangt preferente aandelen in deze onderneming van 375 miljoen dollar. Dat bedrag maakt onderdeel uit van de overnamesom van 1,45 miljard dollar. Daarnaast krijgt Unilever de garantie om maximaal 2,5 procent in de nieuwe onderneming te kopen.