SUV met gevoel voor detail
Is de moderne automobilist té veeleisend? Want in één voertuig moeten alle denkbare eigenschappen verenigd zijn. En het wensenlijstje wordt steeds uitgebreider als het gaat om de uitstraling, de rijeigenschappen, de uitrusting en de geboden binnenruimte. En tussendoor wordt ook nog gekeken naar de eigenschappen als caravantrekker en de mogelijkheid om eventueel onverhard te kunnen rijden. Ford doet met de nieuwe Kuga een aardige gooi in deze veeleisende richting.
De nieuwe Kuga mag rustig een SUV genoemd worden, maar het is er wel een van het compacte soort. Er wordt veelvuldig geroepen dat Europese merken behoorlijk laat zijn met hun aansluiting bij het segment compacte SUV’s. Deels komt dat doordat, op Land Rover na, Europa geen rijke historie heeft op het gebied van vierwielaandrijving en terreinwagens. Bovendien lijkt het niet uit te maken dat Europese SUV’s laat komen; het succes is er niet minder om.Beschermplaat
Ondanks dat de Ford Kuga fors overkomt, is de lengte van 4,44 meter behoorlijk bescheiden. De auto deelt namelijk zijn bodemgroep met de Focus en de C-MAX. De vormgeving geeft de auto een stoere uitstraling. Ford gaat daarbij volledig zijn eigen weg. Het front oogt eigentijds met de moderne koplampen, de motorkap met de twee powerdomes en de hoge luchttoevoer in de bumper. Verder zorgt Ford voor enkele aluminiumkleurige details, zoals de beschermplaat onder de bumper en de accenten onder de koplampen.
Vanuit welke hoek de Kuga ook wordt bekeken, overal is het gevoel voor detail zichtbaar. Zo hebben de wielkasten zwarte, kunststof randen ter afwerking, zijn de zijrichtingaanwijzers keurig in de buitenspiegels verwerkt, zit er een speels roostertje in de voorschermen, staat de auto standaard op 17 inch lichtmetalen wielen en is hij voorzien van aluminiumkleurige dakrails. Nu hangt een aantal van deze elementen samen met het feit dat Ford in eerste instantie kiest voor één variant die zeer uitgebreid in de spullen zit. Later volgen meer mogelijkheden.
Aluminium
Soms gebeurt het dat een ontwerp van een nieuw model aan één kant minder geslaagd oogt, maar bij de Ford Kuga tonen de designers rondom een constante stroom van fantasie. De dubbele uitlaat, de achterklep met V-vormige ruit, de grote lichtunits, de dakspoiler, alles hoort gewoon bij elkaar en daarmee weet Ford zich in dit segment te presenteren met een origineel. De Kuga is geen kloon van reeds bestaande modellen, maar een auto met een eigen uitstraling die typisch Ford is.
Ergens moet die fantasie toch ophouden? Inderdaad: in het interieur! Maar het is beslist geen schande dat de Kuga het dashboard van de C-MAX heeft gekregen. Het ziet er nog steeds modern uit, mede dankzij de diverse elementen in aluminium - al wordt de middenconsole daardoor wel enorm benadrukt.
De versnellingspook zit keurig direct naast de bestuurder en zowel de stoelen als het stuur zijn prima afstelbaar. De meeste bedieningselementen zitten op de juiste plaats en de werking daarvan is direct duidelijk. Maar ondanks tussenkomst van het instructieboekje bleek het onmogelijk de temperatuurinstelling in Fahrenheit terug te zetten naar Celsius.
Panoramadak
Door de relatief forse hoogte van een SUV is het interieur doorgaans flink ruim en dat is ook bij de Kuga het geval. Iedereen zit keurig rechtop en daarom kunnen gemakkelijk vijf personen in de auto plaatsnemen. Het interieur is vooral in zwart/grijs uitgevoerd, maar is gelukkig niet te somber. Tegen meerprijs levert Ford een panoramadak van glas, dat helaas niet geopend kan worden maar wel veel extra licht in het interieur brengt. Door de rijke standaarduitrusting is de optielijst beperkt, maar Keyless Entry had toch standaard mogen zijn. De meerprijs van 800 euro is te hoog. Het bagagevolume, variërend van 410 tot 1405 liter, voldoet prima.
Op dit moment levert Ford in de Kuga nog slechts één motor, de bekende 2 liter diesel die goed is voor een vermogen van 136 pk en een koppel van 320 Nm bij 2000 tpm. Met een gewicht van ruim 1500 kilo heeft deze diesel geen enkel probleem. Permanente vierwielaandrijving is eveneens standaard. De auto accelereert in 10,7 seconden naar de 100 km/u en heeft een top van 180 km/u. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak die zeer exact schakelt, bij hogere snelheden het toerental beperkt en daarmee een gunstige invloed heeft op het brandstofverbruik. Het praktijkgemiddelde ligt rond de 1 op 11,5 en dat is keurig, hoewel Ford volgens de EU-cyclus gemiddeld beter dan 1 op 15 heeft gemeten.
Zoals bekend van de Focus en de C-MAX heeft de Kuga ook rondom onafhankelijke wielophanging die zorgt voor een rijgedrag dat helemaal bij het merk past. Ford is immers meester op het gebied van onderstellen en dat klinkt ook door in de Kuga. Ondanks dat de auto wat hoger op zijn poten staat, is het rijgedrag vergelijkbaar met dat van een normale personenauto. De vierwielaandrijving komt ongemerkt van pas en geeft de Kuga net dat beetje extra.
Zoals gezegd is er in Nederland slechts één zeer complete uitvoering standaard als 4x4 met dieselmotor. Deze kost 39.100 euro. In Duitsland kent Ford ook een voorwielaandrijver en naast de complete Titanium eveneens een Trenduitrustingsniveau. Bovendien zit er een 2,5 liter vijfcilinder turbo benzinemotor in de pijplijn en is het niet onmogelijk dat er later nog een 2 liter benzine bijkomt.
Ford Kuga 2.0 TDCi AWD
Waardering
- originele vormgeving, uitstekend rijgedrag
- slechts één uitvoering, overheersende middenconsole
Techniek
Cilinderinhoud: 1997 cc; maximumvermogen: 100 kW/136 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 320 Nm bij 2000 tpm; acceleratie: 0-100 km/u: 10,7 seconden; topsnelheid: 180 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4443 mm; breedte: 1843 mm; hoogte: 1710 mm; wielbasis: 2690 mm: gewicht: 1513 kilo; inhoud bagageruimte: 410-1405 liter; brandstoftank: geen opgave; Ford Kuga 2.0 TDCi AWD: 39.100 euro.
Alternatieven
Jeep Patriot 2.0 CRD Limited: 35.960 euro
Duidelijk minder ruim van binnen en uitgerust met een relatief ouderwetse dieselmotor die meer geluid maakt. Ook qua onderstel minder verfijnd, maar wel de uitstraling van een echte Jeep en ook nog eens voor een prijs die aantrekkelijker is.
Renault Koleos 2.0 dCi 4x4 Privilège: 40.000 euro
Vrijwel gelijktijdig aangetreden. Erg comfortabele SUV met een interieur dat qua design typisch Renault is. Buitenkant oogt wat minder opvallend. Renault levert de Koleos in een veelheid aan uitvoeringen met twee motoren en ook met tweewielaandrijving.
Volkswagen Touran 2.0 TDI Comfort & Design: 39.150 euro
Een groot succes van Volkswagen, zeer degelijk gebouwd, maar qua design erg hoekig en minder opvallend. De 2 liter diesel maakt inmiddels gebruik van common rail inspuiting en kan zich met alle concurrenten meten.