Telecomsector heeft het moeilijk
Het zijn onzekere tijden voor de telecomsector. Telecomconcerns moeten het hebben van de aanwas van nieuwe klanten, maar de tijd van sterke groei is voorbij. Consumenten geven nog maar nauwelijks meer uit aan mobiele telefonie.
Vodafone zorgde gisteren voor een dreun met de mededeling dat de omzet dit jaar aan de onderkant van de eigen verwachtingen zal uitkomen doordat de economische omstandigheden verslechteren. De tegenvallers bij het concern zijn zichtbaar in Europa, de markt waar mobiele telefonie eind vorige eeuw voor het eerst tot wasdom kwam.De Britse telecomreus kampt op de Europese markt zelfs met dalende inkomsten. Het afgelopen kwartaal kwamen daar de inkomsten uit verleende diensten 0,2 procent lager uit. Geen grote daling, maar de economische neergang is in Europa nog maar net begonnen.
Vodafone zegt het vooral zwaar te hebben op de Spaanse markt, waar de economie is ingezakt en de concurrentie oprukt. In Nederland groeiden de inkomsten nog met 8 procent tot 481 miljoen euro. Dit kwam door de aanwas van nieuwe klanten. Vodafone Nederland telde 4,36 miljoen klanten, 108.000 meer dan een jaar geleden.
Per klant kwam de omzet echter lager uit, gemiddeld op 36,90 euro tegen 37,90 euro vorig jaar. Al geruime tijd schommelt de omzet tussen de 35 en de 38 euro, zei een woordvoerster van Vodafone Nederland dinsdag.
Telecomconcerns krijgen de omzet per klant niet omhoog doordat de prijzen dalen. Eind mei liet de telecomtoezichthouder OPTA weten dat de tarieven in Nederland in vergelijking met vijf jaar geleden bijna zijn gehalveerd.
Ook bij nieuwe inkomstenbronnen, zoals mobiel internet, zakken de prijzen nu fors, vooral onder druk van mogelijke bemoeienis van de Europese Commissie. Vorig jaar had Brussel al ingegrepen bij het bellen in het buitenland, wat dit jaar zal doorwerken in de inkomsten van de telecombedrijven.
Het aandeel Vodafone daalde dinsdag ruim 10 procent op het Damrak. „Een overtrokken reactie”, meende analist Frank Claassen van Rabo Securities. „Vodafone heeft aangegeven dat het niet immuun is voor verslechterde economische omstandigheden, maar niet dat de omzet onder zijn verwachtingen zal uitkomen. Er is lichte groei voor de sector, geen extra groei.”
Beleggers hadden echter ook nog de malaise van mobieltjesfabrikant Sony Ericsson in hun achterhoofd. Het Japans-Zweedse samenwerkingsverband meldde vorige week dat het tweede kwartaal verlies heeft opgeleverd omdat consumenten geen trek meer hebben in de duurdere telefoons.
Een lichtpuntje is dat consumenten nog wel bereid zijn de portemonnee te trekken voor de iPhone. De telefoon van Apple was na de introductie van de 3G-versie op 11 juli in een weekeinde uitverkocht in Nederland. Het afgelopen kwartaal verkocht Apple wereldwijd 717.000 iPhones tegen 270.000 in het jaar ervoor, toen de veel gehypte telefoon voor het eerst op de markt kwam.