Mora in handen van HEMA-eigenaar
Het snackmerk Mora krijgt waarschijnlijk een nieuwe eigenaar. De Britse investeringsmaatschappij Lion
Capital voert vergevorderde gesprekken over een overname van Mora’s moederonderneming Ad van Geloven.Lion Capital is een bekende partij in Nederland. De investeerder kocht vorig jaar al de warenhuisketen HEMA. De investeringsmaatschappij heeft ook (meerderheids)belangen in merken als frisdrank Orangina, ontbijtmerk Weetabix, chipsmerk Kettle en restaurantketen Wagamama.
De huidige eigenaar van Ad van Geloven is investeringsmaatschappij Egeria, die de snackfabrikant wel wil verkopen. Beide partijen wilden gisteren niet bekendmaken over welke overnamesom zij praten.
„Consumenten zoeken eenvoudig te bereiden maaltijdcomponenten en snacks zonder concessies te doen aan kwaliteit. Ad van Geloven en Mora hebben in de loop der jaren een sterke reputatie opgebouwd als leverancier van de hoogste kwaliteit diepvriessnacks”, zo verklaarde Lion Capital zijn belangstelling. De nieuwe eigenaar is van plan nieuwe producten toe te voegen aan het assortiment en bestaande snacks te verbeteren.
Bij Ad van Geloven werken meer dan 900 werknemers in 5 fabrieken in Nederland en België. Het bedrijf behaalde in 2007 een omzet van meer dan 170 miljoen euro. Mora is het belangrijkste diepvriessnackmerk in de Benelux en heeft een leidende positie, aldus de partijen. Mora was eerst een van de bekende merken van Unilever. Het concern verkocht Mora in 2006 aan Ad van Geloven.