BMW mikt met 7-serie op China
De Duitse autofabrikant BMW zet met de nieuwste versie van zijn vlaggenschip, de 7-serie, vooral in op de Chinese autorijder. China haalt naar verwachting spoedig de Verenigde Staten in als belangrijkste afzetmarkt voor het topmodel van BMW.
BMW wil ongeveer de helft van alle nieuwe 7-series in de VS en China gaan verkopen, zo liet BMW-topman Norbert Reithofer onlangs weten bij de wereldpremière van de vijfde generatie 7-serie in München.Het concern, waartoe ook Mini en Rolls-Royce behoren, is ’s werelds grootste producent van luxeauto’s.
De nieuwe 7-serie wordt in het najaar op de Europese markt gebracht en begin volgend jaar in de VS en China. BMW wil de auto ook op de sterk groeiende Russische automarkt gaan verkopen. De auto is onlangs op het Rode Plein in Moskou speciaal aan het Russische publiek voorgesteld. Ook komt BMW tegen het einde van 2009 met een hybrideversie van de 7-serie.
BMW is vooral populair bij relatief jonge, welgestelde Chinezen. De verkoop van BMW op het Chinese vasteland steeg met ruim 43 procent tot 14.574 auto’s in het eerste kwartaal van dit jaar.
In 2007 nam de verkoop al met 42 procent toe. Opvallend is dat de gemiddelde leeftijd van een Chinese BMW-bezitter opmerkelijk laag is, met 38 jaar tegen een gemiddelde leeftijd van ongeveer 50 jaar in de westerse landen.
De eerste 7-serie werd in 1977 door BMW op de markt gebracht. Sindsdien zijn er meer dan 1,2 miljoen 7-series verkocht. Van de huidige 7-serie, die in 2001 uitkwam, zijn meer dan 320.000 stuks de showrooms uitgereden. Als de verkoop van dit model wordt stopgezet, verwacht BMW een totale verkoop van 340.000 stuks. Daarmee zal de huidige 7-serie de bestverkochte zijn van alle reeksen. De belangrijkste concurrenten van de 7-serie zijn de Mercedes-Benz S-klasse en de Audi A8.
Het ontwerp van de nieuwe 7-serie is afkomstig uit de koker van de Nederlandse hoofdontwerper van BMW, Adrian van Hooydonk. Hij gaf gedurende bijna vier jaar, van eerste schets tot productiemodel, leiding aan de ontwikkeling van de nieuwste 7-serie. De nieuwe auto zal worden gebouwd in de BMW-fabriek in het Beierse Dingolfing.
Het is nog niet bekend hoe duur de nieuwe 7-serie in Nederland gaat worden. Een woordvoerder van BMW Nederland liet weten dat de prijzen wel hoger zullen liggen dan die van de huidige 7-seriemodellen.
Technologische vernieuwing is de maatstaf in de top van de automobielindustrie. De Duitse autofabrikant BMW bewijst dat met de nieuwste versie van zijn vlaggenschip, de 7-serie. Deze auto zit vol met systemen die nog niet eerder in andere productieauto’s te zien waren.
„Met zijn innovatie zet onze nieuwe 7-serie een standaard voor al onze toekomstige modellen”, aldus BMW-topman Reithofer. Samen met Mercedes-Benz en Audi behoort BMW tot de meest vooruitstrevende merken in de autowereld. Juist de topmodellen van deze producenten zijn al jaren uithangborden van technisch kunnen en vernuft.
Het accent in de nieuwe 7-serie ligt op elektronische systemen die het de bestuurder makkelijker maken en de veiligheid vergroten. Een wereldprimeur voor de 7-serie is een volledig geïntegreerde internetbrowser, waarmee de inzittenden onbeperkt toegang hebben tot de digitale snelweg.
Bij de komst van de auto in november zal die voorziening eerst voorbehouden blijven aan Duitse kopers. In de toekomst komt de toepassing ook beschikbaar voor andere landen, waaronder Nederland.
De nieuwe 7-serie is als eerste auto ter wereld optioneel verkrijgbaar met een camera in de binnenspiegel, die snelheidslimieten van verkeersborden en matrixborden afleest. Vervolgens krijgt de bestuurder de geldende limiet te zien op het dashboard of op de voorruit door middel van een kleine projector.
BMW gebruikt de camera ook om te registreren of de auto binnen zijn rijstrook blijft. Is dat niet het geval, dan krijgt de bestuurder een waarschuwing door trillingen in het stuurwiel. Het systeem neemt ook auto’s rondom het voertuig waar, zodat er alarmbellen klinken als de bestuurder van strook wisselt terwijl een auto zich in de dode hoek bevindt.
BMW is bovendien de eerste met een nachtzichtcamera die niet alleen situaties in het donker helder weergeeft, maar ook automatisch voetgangers en dieren herkent die de weg dreigen over te steken. De nieuwe 7-serie is verder de eerste auto in zijn klasse waarbij de achterwielen mee- of tegensturen met de voorwielen, afhankelijk van de bocht. Zo blijft de auto volgens BMW langer stabiel en worden de achterste inzittenden niet heen en weer geslingerd.
Door het gebruik van het lichte aluminium plaatdelen in het dak, de voorschermen en de portieren, is de nieuwe 7-serie lichter dan het huidige model, ondanks dat de auto 10 centimeter langer en ruimer is geworden. Mede door die gewichtsbesparing is het topmodel van BMW over de hele linie zuiniger geworden.