Consument

Consumentenelektronica als wegwerpartikel

”Altijd de beste toestellen van het moment”. ”Gratis toestel”. ”Elke maand 20 procent korting”. In de winkelstraat en op het web wemelt het van de aanbiedingen van mobieltjes. De meeste apparaatjes is geen lang leven beschoren. „Een mobieltje van 25 euro zou ik weggooien als hij het een maand na aanschaf niet meer doet. Met een duurdere ga ik terug naar de winkel.”

27 June 2008 08:53Gewijzigd op 14 November 2020 06:01
De meeste consumentenelektronica is geen lang leven beschoren. Lagere prijzen maken de apparatuur tot wegwerpartikel. Een klant in de Utrechtse MediaMarkt die op de vraag: „Kan ik u helpen” antwoordt dat hij liever even rondkijkt, krijgt het dringende adv
De meeste consumentenelektronica is geen lang leven beschoren. Lagere prijzen maken de apparatuur tot wegwerpartikel. Een klant in de Utrechtse MediaMarkt die op de vraag: „Kan ik u helpen” antwoordt dat hij liever even rondkijkt, krijgt het dringende adv

Niet alleen de variëteit aan mobiele telefoons is enorm. Het aanbod van videoapparatuur, fotocamera’s en computers is bijna oneindig. Zelfs in wasmachines, koelkasten en diepvriezers is de keus groot. Net als mobieltjes en camera’s vallen ook die apparaten onder consumentenelektronica. Officieel wordt dit soort elektronica onderverdeeld in witgoed (wasmachines en koelkasten), bruingoed (televisies en dvd-spelers), apparaten op het gebied van telecommunicatie (telefoontoestellen, faxapparaten), computers en fotografische artikelen.In de Utrechtse MediaMarkt in Hoog Catharijne -3400 vierkante meter- zijn al deze producten te koop. Samen met zijn collega’s helpt een medewerker het winkelend publiek snelle keuzes te maken. Een klant die op de vraag: „Kan ik u helpen” antwoordt dat hij of zij liever even rondkijkt, krijgt het dringende advies dat vooral niet te doen. In de elektronicawereld draait het om snelle keuzes. Zeker nu; het is immers maar vier dagen cameravierdaagse, aldus de geboren koopman.

Interesse vanuit het publiek is er genoeg: „Mooi man, een 12 megapixel camera voor 80 euro.” Desondanks gaat de bewonderaar zonder fototoestel naar de kassa. Déze wel. Maar door dit soort acties nemen overhaaste aankopen en wegwerpgedrag onvermijdelijk toe.

Sinds de tweede helft van 2005 zijn de omzet en de verkoopcijfers in winkels met consumentenelektronica elk kwartaal onophoudelijk gestegen, met een piek in 2006. In het tweede kwartaal van 2007 had de branche zelfs de hoogste cijfers binnen de detailhandel.

Dalende prijzen zijn een typisch kenmerk van de consumentenelektronicabranche. De sector heeft te maken met snelle technologische ontwikkelingen, waardoor prijzen naar beneden gaan. De nieuwe, dure computer, televisie, camera, mp3-speler of het mobieltje van vandaag kan morgen alweer zijn vervangen door een mooier en beter model. Waardevermindering van de voorganger is dan onvermijdelijk. Prijzen van witgoedartikelen zoals wasmachines, koelkasten en vaatwassers dalen minder snel. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de prijzen van telefoons, televisies en camera’s tussen 2000 en 2006 zijn gehalveerd. Computers en aanverwante apparatuur kostten na die zes jaar zelfs minder dan een derde.

Net speelgoed
Door de neergaande tarieven zijn er grote verschillen in de winkelprijzen van bijvoorbeeld mobiele telefoons. Mobieltjes met allerlei toepassingen als een navigatiesysteem of goede camera blijven namelijk wél duur. In de Utrechtse MediaMarkt liggen tientallen modellen te wachten op een koper. De prijzen variëren van 19 tot 499 euro.

Voor de laagste prijs krijgt de consument een apparaatje waar hij mee kan bellen en sms’en - en weinig meer. „Op de dure toestellen zit radio, Bluetooth, een goede camera, soms een navigatiesysteem”, legt een medewerker uit. „Hoe meer functies, hoe duurder, dat is natuurlijk logisch.”

„’t Is net speelgoed”, vindt een klant die het ruime aanbod telefoons uitgebreid bewondert. Snel keurt ze nog een paar mobieltjes met allerlei gadgets en vertrekt weer. Ook zij kan de verleiding blijkbaar weerstaan.

Miljarden
Op dit moment zijn er ongeveer 3,5 miljard mobieletelefoongebruikers. Zo’n beetje de helft van de wereldbevolking zou dus met een mobieltje op zak kunnen lopen, maar de kaarten liggen anders. In westerse landen zijn er meer telefoons dan inwoners: in 59 landen ligt de penetratiegraad van mobieltjes boven de 100 procent.

Uit cijfers van het Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner blijkt dat de verkoop van mobiele telefoons in West-Europa in het eerste kwartaal van 2008 met 16,4 procent is gedaald in vergelijking met een jaar eerder. Het gaat om de eerste daling sinds 2001, het jaar dat Gartner de verkoop van mobiele telefoons begon te volgen.

Wereldwijd steeg de verkoop van mobiele telefoons wel in het afgelopen kwartaal. De mobieltjesfabrikanten verkochten gezamenlijk 294,3 miljoen toestellen. Dit betekent een stijging van 13,6 procent ten opzichte van de eerste drie maanden van 2007. Die toename komt vooral door groei in opkomende economieën. Zo is India de grootste stijger. Elke maand gaan daar 6 miljoen nieuwe toestellen over de toonbank.

Consumentenelektronica hebben inmiddels veel weg van wegwerpartikelen. Als ze te oud zijn, moet snel een nieuwer model worden aangeschaft. „Een mobieltje van 25 euro zou ik weggooien als hij het een maand na aanschaf niet meer doet,” verwoordt de verkoper in de MediaMarkt zijn mening. „Met een duurdere ga ik terug naar de winkel.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer