Voorwaarden Kamer aan milieuzone Amsterdam
Amsterdam krijgt alleen tegen zeer strikte voorwaarden toegang tot gegevens van de Dienst Wegverkeer (RDW) die de stad nodig heeft om een milieuzone voor personenauto’s in te voeren.
De Tweede Kamer nam woensdag met 73 stemmen voor en 59 stemmen tegen een motie van CDA’er Ger Koopmans aan.De gemeenteraad van Amsterdam praat woensdag over het in politiek Den Haag zeer omstreden plan van de coalitiepartijen PvdA en GroenLinks.
„De deur is dicht. Het slot zit erop en de sleutel is in handen gegeven van de minister van Verkeer en Waterstaat", concludeerde Koopmans. Eurlings zelf zei dat hij „erg content" is over de steun van de Kamer.
Amsterdam wil vanaf eind volgend jaar extra vervuilende personenauto’s uit de binnenstad weren, op basis van milieukenmerken. Daarvoor zijn RDW-gegevens nodig.
Volgens Eurlings is zo’n milieuzone echter niet nodig. Er zijn volgens hem tal van andere maatregelen voorhanden, zoals ’vergroeningsmaatregelen’ en een sloopregeling die in de maak is, om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Een milieuzone noemt hij een draconische maatregel waar hij een draconische maatregel tegenover stelt door de RDW–informatie niet ter beschikking te stellen. Hij vertrouwt er echter op dat Amsterdam niet zo ver gaat, benadrukte Eurlings, erkennend dat het de bevoegdheid van de gemeente is om een zone in te voeren.
Maar mocht de zone wel nodig zijn, dan alleen volgens een landelijk systeem, staat ook in de motie. „Als elke gemeente haar eigen grenzen stelt, wordt het een ratjetoe en weet de automobilist niet meer waar hij aan toe is", stelt Eurlings.
De motie heeft nog een extra voorwaarde dat de aanpak niet nadelig mag zijn voor lagere inkomens. De plannen van Amsterdam zou duizenden mensen die een vuile auto rijden op kosten kunnen jagen terwijl dat volgens Eurlings mensen met een kleine beurs zijn.